تاریخ محرم ۱۴۰۳

اول محرم ۱۴۰۳ کی است محرم، اولین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و در اسلام، جنگ در آن ممنوع بوده است. این ماه در زمان جاهلیت مؤتمر نام داشت. محرم برای شیعیان اهمیت بسیاری دارد و آن‌ها برای بزرگداشت این ماه، به یاد امام حسین […]

Rate this post

اول محرم ۱۴۰۳ کی است

محرم، اولین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است که در دوران جاهلیت و در اسلام، جنگ در آن ممنوع بوده است. این ماه در زمان جاهلیت مؤتمر نام داشت. محرم برای شیعیان اهمیت بسیاری دارد و آن‌ها برای بزرگداشت این ماه، به یاد امام حسین (ع)، مراسم عزاداری، گریه و سینه‌زنی برگزار می‌کنند و مجالس هیئت را راه‌اندازی می‌نمایند. محرم نزدیکه و شرکت‌کنندگان در این هیئت‌ها را با غذا پذیرایی می‌کنند، چراکه معتقدند این اعمال پس از مرگ به آن‌ها سود می‌رساند و گناهانشان را می‌بخشد.

اولین روز محرم ۱۴۰۳ هجری شمسی، مطابق با ۱۷ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی و ۷ جولای ۲۰۲۴ میلادی در تقویم ۱۴۰۳ است. این روز آغاز سال ۱۴۴۶ هجری قمری می‌باشد. همچنین در پاسخ به  اینکه تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳ چند شنبه است؟، تاسوعا در این سال در روز ۲۵ تیرماه (۱۵ جولای ۲۰۲۴) و عاشورا در روز ۲۶ تیرماه (۱۶ جولای ۲۰۲۴) خواهد بود

شب اول محرم ۱۴۰۳، شب بسیار مهمی برای شیعیان است که با اعمال و نیایش‌های خاصی همراه است. این شب مطابق با ۱۶ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی (۶ جولای ۲۰۲۴ میلادی) است.

در این شب، شیعیان به احیاء و نیایش می‌پردازند. از اعمال مهم این شب، می‌توان به اقامه نمازهای ویژه اشاره کرد. یکی از نمازهای معروف، نمازی دو رکعتی است که در هر رکعت بعد از سوره حمد، یازده مرتبه سوره توحید خوانده می‌شود. همچنین، روزه گرفتن در روز اول محرم از اعمال مستحب است و فضیلت بسیاری دارد .

روز عاشورا چه روزی است

عاشورا ، دهمین روز از ماه محرم در تقویم هجری قمری است. برای مسلمانان، عاشورا روزی است که خداوند موسی و بنی اسرائیل را از دست فرعون نجات داد و راهی در دریا برای آن‌ها باز کرد. همچنین این روز مصادف با شهادت حسین بن علی، نوه پیامبر اسلام، در نبرد کربلا است. جنبش جهانی اهل سنت این روز را به عنوان روز ملی شهیدان امت مسلمان تحت هدایت سید امام حیات گرامی می‌دارد و روزه گرفتن در این روز را سنت می‌دانند.

برای شیعیان، عاشورا اوج یادآوری ماه محرم و بزرگداشت مرگ حسین بن علی، خانواده‌اش و حامیانش در نبرد کربلا در ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری قمری است. اولین سوگواری‌ها برای این حادثه تقریباً بلافاصله پس از نبرد آغاز شد و شاعران مرثیه‌هایی برای بزرگداشت نبرد کربلا در دوران امویان و عباسیان سرودند. اولین مراسم عزاداری عمومی در سال ۹۶۳ میلادی در زمان سلسله آل بویه برگزار شد.

این روز در کشورهای الجزایر، ایران، پاکستان، لبنان، بحرین، عراق و هند به یک تعطیلی رسمی تبدیل شده و بسیاری از جوامع قومی و مذهبی در آن شرکت می‌کنند.

عاشورا ۱۴۰۳ چه روزی است

در پاسخ به اینکه عاشورا چند شنبه است؟ باید گفت در تقویم ۱۴۰۳ تاسوعا ۲۵ تیرماه  و عاشورا در روز ۲۶ تیرماه خواهد بود.به دلیل چرخش ماه های قمری هرسال افراد به دنبال اینکه عاشورا تاسوعا چندمه و یا عاشورا چندمه هستند و تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳ ۲۵ و ۲۶ تیر است.

امام حسین علیه السلام

امام حسین علیه السلام فرزند حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام و سومین امام شیعیان است. ایشان دارای القاب بسیاری همچون اباعبدالله، سیدالشهدا، قتیل العبرات، ثارالله، سید شباب اهل جنه، سفینه النجات، عطشان و … می‌باشند. امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمدند. هنگامی که خبر ولادت ایشان به پیامبر اکرم (ص) رسید، به خانه حضرت علی (ع) و فاطمه (س) آمدند و از اسماء خواستند تا نوزاد را بیاورد. اسماء او را در پارچه‌ای سپید پیچید و به خدمت رسول اکرم (ص) برد. پیامبر (ص) به دستور خداوند متعال و بر اساس وحی جبرئیل امین، این مولود مبارک را به نام پسر کوچک هارون، شُبیر، که به عربی حسین خوانده می‌شود، نام نهادند.

شهادت امام حسین علیه السلام

امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری قمری در کربلا به شهادت رسیدند و به لقب سیدالشهدا نائل آمدند. پس از فوت معاویه، امام حسین (ع) خلافت یزید را نپذیرفتند و با او بیعت نکردند. یزید که برای تثبیت خلافت خود نیاز به بیعت امام حسین (ع) داشت، با ایشان وارد جنگ شد. کوفیان در ابتدا با امام حسین (ع) بیعت کردند و نامه‌های فراوانی به ایشان نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند. اما پس از مدتی، یزید نظر آن‌ها را تغییر داد و کوفیان امام حسین (ع) را در مسیر کوفه، در بیابانی به نام کربلا، به شهادت رساندند. شمر، فرمانده یزید در کربلا، برای تضعیف امام حسین (ع)، راه آب را بر ایشان بست و در حالی که امام حسین (ع) لب تشنه بود، او را به شهادت رساند.

هر ساله در ایام شهادت امام حسین علیه السلام، شیعیان در سراسر جهان به برگزاری مراسم‌های سوگواری و عزاداری می‌پردازند. در همین راستا، تیم طراحی سایت تربچه طرح‌های لایه باز محرم را به مناسبت این ایام در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

پروفایل محرم جدید

با فرا رسیدن ایام محرم‌الحرام و عاشورا و تاسوعا و شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی برای ابراز حزن و اندوه و نشان دادن اهمیت این ایام، تصاویر پروفایل خود را به تصاویر حسینی و پروفایل محرم تغییر می‌دهند.

به همین منظور، مجموعه‌ای از عکس‌های پروفایل ویژه عکس پروفایل محرم را برای شما کاربران گرامی گردآوری کرده‌ایم. امیدواریم این مجموعه از عکس نوشته‌های محرم برای پروفایل، رضایت شما را جلب نماید. در ادامه می‌توانید این تصاویر پروفایل را مشاهده و دانلود کنید.

پروفایل محرم

عکس پروفایل محرم

پروفایل محرم جدید

 

طرح بنر محرم

طرح بنرهای محرم با استفاده از المان‌های مذهبی و مرتبط با واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع)، طراحی شده‌اند تا فضای محرم و حزن و اندوه این ماه را به خوبی منتقل کنند. این طرح‌ها اغلب دارای پس‌زمینه تیره و رنگ‌های خاموش هستند که مناسب این مناسبت می‌باشند.

پوستر محرم

پوستر محرم

پوستر خام محرم

پوستر خام محرم