دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟ اصطلاح دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) یا سلطه بیت کوین (BTC) به معیاری اشاره دارد که نسبت ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) بیت کوین به کل ارزهای دیجیتال را نمایان می‌سازد. این مفهوم نشان می‌دهد که چه میزان از ارزش بازار تمامی ارزهای دیجیتال به بیت کوین تعلق دارد […]

Rate this post

دامیننس بیت کوین چیست؟

اصطلاح دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) یا سلطه بیت کوین (BTC) به معیاری اشاره دارد که نسبت ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap) بیت کوین به کل ارزهای دیجیتال را نمایان می‌سازد. این مفهوم نشان می‌دهد که چه میزان از ارزش بازار تمامی ارزهای دیجیتال به بیت کوین تعلق دارد

به عنوان مثال، اگر دامیننس بیت کوین ۴۰ درصد باشد، این به این معناست که بیت کوین یک سهم ۴۰ درصدی از کل بازار ارزهای دیجیتال دارد یا به طور دقیق‌تر، ۴۰ درصد از ارزش بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین تخصیص داده شده و بقیه ارزهای دیجیتال مابقی ۶۰ درصد ارزش بازار را تشکیل می‌دهند.

لغت “دامیننس” در واقع به معنای “سلطه” است و این تعریف در مورد بیت کوین هم معنایی دارد. بنابراین، اصطلاح دامیننس بیت کوین به معنای سلطه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال و نقش آن در تقسیم ارزش بازار ارزها در این بازار اشاره دارد.

شاید ارزش بازار مناسبی برای اندازه‌گیری سلطه در معنای گسترده‌تر نباشد، اما موضوع بحث ما در اینجا به مفاهیمی مانند “قیمت” و “بازار” متمرکز است که می‌توان آنها را به صورت کمّی به راحتی محاسبه کرد. به عبارت دیگر، سلطه یک ارز ممکن است به عوامل مختلفی وابسته باشد، اما نمایش آن به شکل کمّی دشوار است.

به همین دلیل است که وقتی به وب‌سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) یا کوین گکو (Coingecko) که قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال مختلف را نمایش می‌دهند، مقادیر متفاوتی از سلطه و نمودارها برای هر ارز مشاهده می‌کنید.

رابطه مارکت کپ و دامیننس بازار

مفاهیم مارکت کپ یا ارزش بازار و دامیننس بازار در فضای ارزهای دیجیتال به نزدیکی و تعامل متقابل با یکدیگر دارند. ارزش بازار نمایانگر مجموع ارزش تمام کوین‌ها در گردش یک ارز دیجیتال خاص است و از طریق ضرب قیمت فعلی هر کوین در تعداد آن در گردش محاسبه می‌شود. از طرف دیگر، دامیننس بازار درصدی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را نمایان می‌سازد که یک ارز دیجیتال خاص در اختیار دارد.

ارتباط بین ارزش بازار و دامیننس در رقابت پویای بازار ارزهای دیجیتال به وضوح مشهود است. در حالی که ارزش بازار یک ارز نمایانگر ارزش تجمعی آن است و نشان‌دهنده ارزش قابل توجهی است، دامیننس یک ارز نسبت به کل بازار را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال ممکن است ارزش بازار بالایی داشته باشد، اما دامیننس کمی در رقابت با تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال دیگر در بازار داشته باشد. تحلیل ارزش بازار به همراه دامیننس، درک جامع‌تری از موقعیت و نفوذ یک ارز دیجیتال در بازار ایجاد می‌کند.

فاکتورهای مهم دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت‌کوین به نسبت ارزش بازار بیت‌کوین به کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال به شکل درصد اشاره می‌کند. چندین عامل مهم در تحت تأثیر قرار دادن دامیننس بیت‌کوین در فضای ارزهای دیجیتال نقش دارند. اولین عامل، احساسات بازار هستند که نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. بیت‌کوین اغلب به عنوان یک دارایی امن در نظر گرفته می‌شود و در دوره‌های عدم قطعیت یا نامطمئنی اقتصادی، سرمایه‌گذاران ممکن است به اختصاص بخشی از پرتفوی خود به بیت‌کوین فکر کنند که این امر باعث افزایش برتری دامیننس آن می‌شود.

علاوه بر این، پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌های فناوری بلاک‌چین از جمله پیاده‌سازی ویژگی‌های جدید یا بهبود مقیاس‌پذیری، می‌تواند بر دامیننس بیت‌کوین تأثیر بگذارد. ارزهای دیجیتال دیگر در بازار که به عنوان آلت‌کوین‌ها شناخته می‌شوند، نیز می‌توانند با جلب محبوبیت یا معرفی ویژگی‌های جدید و کاربردی، بر دامیننس تأثیر بگذارند. در مجموع، درک عواملی که برتری بیت‌کوین را در بازار پویای ارزهای دیجیتال تحت تأثیر قرار می‌دهند، برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران بسیار حیاتی است تا تصمیمات آگاهانه‌ای در این بازار پویا ارزهای دیجیتال اتخاذ کنند.

چند نکته مهم که پیش از خرید ارزهای دیجیتال باید بدانید.

چرا دامیننس بیت کوین مهم است؟

دامیننس بیت کوین نمایانگر نفوذ تغییرپذیر آن در اکوسیستم ارزهای دیجیتال است، وابستگی آن به میزان محبوبیت و تأثیر اثبات کار و ارتباط آن با تمرکز زدایی را نشان می‌دهد که عنصر اساسی در تفکر ماکسیمالیستی در این زمینه می‌باشد.

زیرا اثبات کار نیاز به مصرف مداوم انرژی دارد و تأثیرات منفی بر محیط زیست دارد، این موضوع به شدت دارای جنبه‌های سیاسی است. بنابراین، دامیننس بیت کوین به عنوان یک معیار برای ارزیابی پذیرش این نیاز اساسی نیز عمل می‌کند.

شاخص دامیننس واقعی (Real Bitcoin Dominance)

یک شاخص رقیب دیگر به نام “شاخص واقعی سلطه بیت کوین” وجود دارد، که به عنوان “Real Bitcoin Dominance Index” شناخته می‌شود. این شاخص تنها ارزهای دیجیتالی را که از تکنولوژی اثبات کار (POW) استفاده می‌کنند، با یکدیگر مقایسه می‌کند.

زیرا اثبات کار نیاز به مصرف مداوم انرژی دارد و اثرات مخربی بر محیط‌زیست دارد، این مسئله از جنبه‌های سیاسی قوی پوشیده شده است. بنابراین، دامیننس بیت کوین همچنان به عنوان یک معیار برای اندازه‌گیری پذیرش این نیاز اساسی عمل می‌کند.

آیا دامیننس قابل اعتماد است؟

قابلیت اعتماد به دامیننس به عنوان یک معیار در بازار ارزهای دیجیتال همچنان موضوع بحث است. دامیننس نمایی کلی از نسبت سهم یک ارز دیجیتال به کل بازار را ارائه می‌دهد، اما این نمایش ممکن است همیشه تناسب دقیقی از پیچیدگی اکوسیستم را نسبت به واقعیت نشان ندهد. به طور مداوم، پروژه‌های جدید و فناوری‌های نوینی به وجود می‌آیند که این نسبت‌ها را تغییر می‌دهند.

علاوه بر این، دامیننس می‌تواند تحت تأثیر عوامل خارجی مانند قوانین، احساسات بازار و پیشرفت‌های فناوری قرار بگیرد. تغییرات سریع در ترجیحات سرمایه‌گذاران و معرفی راه‌حل‌های نوآورانه در صنعت بلاک‌چین ممکن است منجر به نوسانات در دامیننس شود.