ایده تزیین سفره هفت سین

شاید شما برای چیدن سفره هفت سین 1403 خود به دنبال اینکه سفره هفت سین امسال چه رنگی است باشید که بسته به سلیقه و سنت ها بهتر است انتخاب شوند. در شرایط اقتصادی امروز برخی از افراد به دنبال سفره هفت سین ساده و کم خرج هستند که در ادامه پیشنهاداتی برای سفره هفت سین ساده و شیک برای شما داریم.
Rate this post

هفت سین نماد چیست

آراستن میز هفت سین زرتشتیان از جمله محبوب‌ترین رسوم نوروزی است. روی این میز، اقلامی قرار می‌گیرد که نامشان با حرف “سین” آغاز شود، ایرانی باشند، از گیاهان باشند، تمام هفت سین خوراکی  باشند، اسم مرکب نداشته باشند و بهداشت بدن را تقویت کنند.

سین‌های اصلی میز هفت سین پارسی شامل:

  • سیر در سفره هفت سین نماد چیست: به نام و نشان اهورامزدا
  • سیب در هفت سین نماد چیست: به نام و نشان سپندارمذ (اسفند)
  • سبزی در هفت سین نماد چیست: به نام فرشته اردیبهشت
  • سنجد در هفت سین نماد چیست: به نام فرشته خرداد
  • سرکه در هفت سین نماد چیست: به نام فرشته امرداد
  • سمنو در هفت سین نماد چیست: به نام فرشته شهریور
  • سماق در هفت سین نماد چیست: به نام فرشته بهمن

اگرچه باید اقلام میز با حرف “سین” آغاز شوند، اما خانواده‌های ایرانی برای زینت‌دهی بهتر و جذاب‌تر میز هفت‌سین، از اشیاء و دیگر اقلام هم استفاده می‌کنند. در این فرآیند، ذوق و هنر هر فرد در آراستن میز می‌تواند مؤثر باشد.

بعضی از آیتم‌هایی که در میز هفت‌سین قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • کتاب (مثل دیوان حافظ، شاهنامه یا قرآن)
  • آینه
  • ماهی سرخ
  • شمعدان اصیل ایرانی
  • تخم‌مرغ رنگی
  • کاسه ای از آب با نارنج یا سیب در آن
  • شیرینی ایرانی
  • گلاب

همچنین، در برخی سنت‌ها، تعداد شمع‌هایی که در شمعدان قرار می‌گیرند برابر با تعداد فرزندان خانه قرار می‌گیرد.

ایده چیدمان سفره هفت سین ۱۴۰۳

با نزدیک شدن به عید نوروز و با توجه به آیین و آداب و رسوم ما ایرانیان، بسیاری از افراد به دنبال تزیین سفره هفت سین خود به بهترین شکل هستند. سفره هفت سین شامل سبزه، سکه، سمنو، سرکه، سیب، سماق و سیر می‌باشد. دغدغه بسیاری از خانم‌های با سلیقه همین سفره هفت سین است که بتوانند آن را متناسب با فرهنگ و سنن خود دیزاین کنند. زیرا در شروع سال نو می‌توانند با خانواده خود دور سفره هفت سین جمع شوند و عکس‌های یادگاری بگیرند. بر طبق برخی از آداب و رسوم، برای بسیاری از تازه‌عروسان هم، تدارک دیدن هفت سین‌هایی و به آن‌ها هدیه دادن از جمله سنت‌های مهم است. در این موارد نیز، تزیینات سفره‌های هفت سین بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

سفره هفت سین امسال چه رنگی است

رنگ‌های استفاده شده در سفره هفت سین باید نمادین و معنادار باشند. سبز، نشانه زندگی و تجدید حیات؛ سفید، نماد پاکی و صداقت؛ قرمز، مظهر شادی و سرزندگی. این رنگ‌ها با باورهای نوروزی هماهنگی دارند و فضایی امیدبخش و مثبت را القا می‌کنند. استفاده از این رنگ‌ها به زیبایی سفره افزوده و معنای عمیق‌تری به آن می‌بخشد.با نزدیک شدن به عید شاید بهتر است ترفندهای خانه داری را بدانید که در امور کار های خانه بهتر عمل کنید.

سفره هفت سین ساده و شیک

در افسانه‌های قدیمی مردم ایران آمده است که هفت سین نمایانگر هفت فرشته آسمانی است. سیر به معنای رعایت حدود و مرزهاست. ما باید به سفره هفت سین دست پیدا کنیم و از گلیم خویش پای را بیرون نکشیم. سیر نماد مناعت طبع است، یعنی انسان باید همواره با قناعت به جهان نگاه کند.

سفره هفت سین ساده و شیک

سفره هفت سین سنتی

انداختن سفره هفت سین، یکی از آداب باستانی مردم ایران است که هر سال با طرح‌ها و ایده‌های جدید اجرا می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد هنوز هم به طرح سنتی این مراسم اندازه می‌گذارند.

برای زیباسازی سفره هفت سین، از ظروف قدیمی مانند کاسه‌های سفالی و کوزه، گلدان‌های شاه عباسی، سینی و سماور، آینه و شمعدان‌های باستانی استفاده می‌شود. رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، قرمز و قهوه‌ای معمولاً در این سفره‌ها به کار گرفته می‌شوند، و از پارچه ترمه برای پوشاندن زیر سفره هفت سین استفاده می‌شود. این هفت سین ممکن است در سینی‌های بزرگ نقره و مسی یا روی حوضچه‌های آبی ترتیب داده شوند، که به تزیین و زیبایی این مراسم افزوده می‌شود.

سفره هفت سین سنتی

هفت سین لاکچری

هفت سینِ زیادی از گونه‌ها و انواع مختلف به وجود می‌آید که افراد می‌توانند با توجه به سلیقه و طراحی داخلی خانه‌شان از آن‌ها استفاده کنند. از جمله جذاب‌ترین و با کیفیت‌ترین هفت سینِ بازار می‌توان به هفت سینِ سرامیکی و سنگی اشاره کرد. هفت سینِ سفالی با رنگ‌های زیبا و لعاب‌های جذاب نیز یکی از دیگر انواع موجود است که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.تزیین هفت سین مدرن باید بسیار ساده باشد. چیدمان میز نیز باید به سادگی انجام شود و تنها از یک یا دو رنگ برای وسایل استفاده شود. می‌توان از یک سفره ساده بدون طرح و ظروف تمیز و تک رنگ استفاده کرد.

سفره هفت سین لاکچری

 

زمان جمع کردن سفره هفت سین

اکثر فروشگاه‌ها و اماکن عمومی، چند روز پیش از فرا رسیدن سال نو، سفره هفت‌سین را درست می‌کنند و با این کار به آغاز سال جدید خوش‌بینی می‌کنند، اما بسیاری از خانواده‌ها، سفره هفت‌سین را چند ساعت قبل از سال نو در منزل پهن می‌کنند.

سفره هفت‌سین معمولاً تا بعد از سیزده‌بدر، زمانی که سبزه به آب می‌افتد، در خانه‌های ایرانی باقی می‌ماند. البته برخی افراد به دلیل مسافرت، پیش از این زمان سفره هفت‌سین را جمع می‌کنند.

اما قبل از سیزده‌بدر، سفره هفت‌سین معمولاً جمع نمی‌شود و در تمام دیدارها و دیدارهای ایام نوروز، به این جشن و شادی رنگ و بویی خاص می‌بخشد.

چرا هفت سین با س شروع میشود

  1. سبزی‌ها، نماد خرمی و شادابی هستند. مصرف روزانه آنها برای حفظ سلامت بدن امری اساسی است. انتخاب سبزی به‌عنوان جزءی از سفره‌های هفت‌سین، نمایانگر طراوت و سرسبزی این سفره‌ها است.
  2. سرکه نیز نماد شادی و خوشحالی است که از میوه‌های مختلف تهیه می‌شود. خواص سرکه شامل افزایش اشتها، رقیق کنندگی خون، افزایش سفیدی دندان‌ها، کمک به سم‌زدایی کبد و کاهش چربی و قند خون می‌باشد.
  3. سماق، مزه‌ای زندگی می‌بخشد و دارای خواص ضدمیکروبی، ضدسرطانی و تسکین‌دهنده برای بیماری‌های پوستی است.
  4. سنجد، نماد حیات، درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های دهان و دندان، لثه و کبدی را فراهم می‌کند.
  5. سیب به عنوان نمادی از سلامت مطرح می‌شود و از لحاظ تغذیه‌ای سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است.
  6. سمنو، نشانه قدرت و مقاومت، دارای ویتامین‌های متعددی است که برای رشد و سلامت بدن ضروری هستند.
  7. سیر، با اثرات بیماری‌زدایی و تقویت‌بخشی بدن در برابر بیماری‌ها، نماد محافظت و ایمنی است.

هفت سین به انگلیسی

  • Sabzeh (سبزه) – wheat, barley, mung bean or lentil sprouts growing in a dish – symbolizing rebirth
  • Samanu (سمنو) – sweet pudding made from wheat germ – symbolizing affluence
  • Senjed (سنجد) – dried oleaster Wild Olive fruit – symbolizing love
  • Seer (سیر) – garlic – symbolizing the medicine and health
  • Seeb (سیب) – apple – symbolizing beauty
  • Somāq (سماق) – sumac fruit – symbolizing (the color of) sunrise
  • Serkeh (سرکه) – vinegar – symbolizing old-age and patience