بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی

مطابق با تحقیقات انجام شده، زمان ایده‌آل برای انجام ورزش‌های موثر در چربی‌سوزی شکمی، صبح زود پیش از خوردن صبحانه و بلافاصله پس از بیدار شدن است. ورزش در این ساعات می‌تواند به فعال شدن سیستم لنفاوی و افزایش سرعت متابولیسم بدن کمک کند. علاوه بر این، ممکن است کمک کند به کاهش اشتها و در نهایت به کاهش وزن شما منجر شود.
Rate this post

بهترین زمان ورزش

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چه زمانی از روز برای ورزش کردن و به حداکثر رساندن سوخت و ساز چربی‌ها بهترین است؟ جالب است بدانید که علاوه بر فعالیت ورزشی خود، زمان انجام آن نیز در افزایش کارآمدی چربی سوزی نقش دارد. بدن انسان به گونه‌ ای طراحی شده که به چرخه‌ های زمانی پاسخ می‌دهد. ریتم شبانه‌ روزی بدن در تنظیم هورمون‌ های تأثیرگذار بر فرآیند های مختلف بدنی مانند چرخه خواب و بیداری، سطوح انرژی، احساس گرسنگی، دمای بدن، ظرفیت تنفسی و ذخایر انرژی موثر است. هماهنگ کردن زمان ورزش با این ریتم می‌تواند منجر به بهبود هماهنگی، افزایش متابولیسم و بهبود کیفیت خواب شود. در این مقاله، به طور دقیق بررسی خواهیم کرد که کدام زمان برای ورزش کردن به منظور چربی سوزی بهترین است.

ورزش در صبح

از دیدگاه پزشکی، ورزش صبحگاهی مزایای فراوانی دارد و به عنوان بهترین زمان برای بالا بردن سطح انرژی و فعالیت جسمانی شناخته می‌شود.
اولین مزیت، این است که شما ورزش روزانه خود را پیش از آغاز رسمی روزتان انجام می‌دهید. این به آن معنی است که روزتان را با سطوح بالایی از اندورفین آغاز می‌کنید و احساس رضایت دارید که کاری را تا قبل از ساعت ۹ صبح انجام داده‌اید که بسیاری در طول روز انجام نمی‌دهند، این امر به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می‌کند. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست نگران ورزش کردن در بعدازظهر یا شب باشید، که این خود فرصتی برای استراحت و ریلکسیشن است، این زمان می‌تواند برای آماده کردن شام، گذراندن وقت با خانواده و دوستان  مورد استفاده قرار گیرد.
تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش متابولیسم در ساعات عصر می‌تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد. ورزش باعث می‌شود ضربان قلب و دمای بدنتان بالا رود، که این موضوع می‌تواند باعث شود تمرینات ورزشی در اواخر شب مانع از آرامش و خواب راحت شما شود. ورزش کردن در ساعت ۷ صبح، در مقایسه با ورزش کردن در بعدازظهر یا شب، به افراد کمک می‌کند تا خوابی با کیفیت‌ تر در طول شب داشته باشند.

ورزش در بعد از ظهر یا شب

گرچه ورزش کردن در صبح مزایای خاص خود را دارد، ورزش در بعدازظهر یا پس از ساعات کاری نیز فواید مشخصی به همراه دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که در بعد از ظهر، توانایی بدن برای انجام فعالیت‌ های جسمی به اوج خود می‌رسد. با افزایش دمای بدن در طول روز، عملکرد و قدرت عضلانی، فعالیت آنزیم ‌ها و استقامت بدن برای انجام ورزش‌ها بهینه می‌شود. بین ساعات ۲ بعد از ظهر تا ۶ عصر، دمای بدن به بالاترین سطح خود می‌رسد، که می‌تواند به این معنا باشد که شما در زمانی ورزش می‌کنید که بدنتان بیشترین آمادگی را دارد. این موضوع ممکن است ورزش در این زمان را به یکی از موثرترین زمان‌ها برای تمرین در طول روز تبدیل کند. در بعد از ظهر و اوایل شب، زمان واکنش شما در سریع‌ ترین حالت خود قرار دارد، که این موضوع برای انواع تمریناتی مانند تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) یا تمرین با سرعت بالا روی تردمیل اهمیت دارد.

بهترین زمان ورزش کردن قبل غذا یا بعد غذا

زمانی که شما مستقیماً پیش از ورزش غذا می‌خورید، بدنتان برای تامین انرژی اولین نگاه را به کالری‌هایی می‌اندازد که به تازگی دریافت کرده است. اما اگر ورزش را در زمانی انجام دهید که حدود سه تا چهار ساعت از آخرین وعده غذایی‌تان گذشته باشد، بدنتان شروع به سوزاندن چربی‌های اضافی به عنوان منبع اصلی سوخت می‌کند، چرا که دیگر منابع ساده‌تر سوخت در دسترس نیست. در نتیجه، ورزش کردن با معده خالی می‌تواند در سوزاندن بیشتر چربی بدن به عنوان سوخت موثر باشد، که این یک روش بسیار مفید برای کاهش وزن است، چراکه علاوه بر میزان کالری سوزانده شده در طول تمرین، اطمینان حاصل می‌کنید که چربی بیشتری به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.