هورمون های شادی و پنج روش برای تقویت آنها

هورمون های شادی مانند اندروفین، دوپامین، و سروتونین، نقش مهمی در روحیه دارند. برای تقویت آنها، ورزش منظم، خواب کافی، تغذیه سالم با غنی سازی مواد مغذی، مدیتیشن و تمرین های تنفسی مؤثرند. از فعالیت های اجتماعی و حمایت اجتماعی هم استفاده کنید. این روش ها باعث افزایش تولید هورمون های شادی شده و به تعادل روحی کمک می کنند.
Rate this post

هورمون شادی چیست اهمیت چهار هورمون اصلی برای شادی

در این راستا چهار هورمون اصلی وجود دارند که مسئول ایجاد این حس خوب هستند که از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما رخ می دهد. ترشح این هورمون به کاهش استرس کمک می کند و احساس آرامش و شادی را در ما ایجاد می کنند. ترشح این هورمون به سبک زندگی و خود مراقبتی وابسته است.ترشح هورمون های شادی برای انسان بسیار مفید است و می تواند در روحیه انسانها بسیار تاثیر گذار باشد و باعث درمان و جلوگیری از افسردگی و احساس پوچی در زندگی می شود.

در این مقاله با چهار هورمون شادی و راه های افزایش این هورمون ها در بدن آشنا می شویم. اندورفین در درجه اول به کاهش استرس و سطح درد کمک می کند.

هورمون سرتونین سبب آرامش و شادی است

هورمون دوپامین نقش انگیزشی در سیستم پاداش مغز دارد و سبب لذت می شود

هورمون اکسی توسین در نتیجه عشق و اعتماد ترشح می شود

ترشح هورمون شادی یا دوپامین

وقتی کار لذت بخشی انجام می دهید هورمون دوپامین در بدن ترشح می شود این کار می تواند خورد یک وعده غذایی عالی و یا گوش دادن به یک موسیقی و یا ماساژ گرفتن باشد در نتیجه ترشح این هورمون فرد احساس خوشبختی می کند و انگیزه ای در او ایجاد می شود که به دنبال کارهایی برود که احساس لذت کند.

ترشح هورمون احساس خوشبختی یا سرتونین

ترشح سرتونین به کاهش نگرانی ها کمک می کند و با حافظه و قدرت یاد گیری ارتباط دارد. این هورمون احساس خوشبختی را در فرد تثبیت می کند. سرتونین به طور طبیعی با انجام فعالیت های روزانه مثل پیاده روی، خواب راحت، وقت گذراندن در طبیعت ترشح می شود.

هورمون اندروفین چه زمانی ترشح می شود

اندروفین به کاهش دردهای جسمی کمک می کند و توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شود. این هورمون در اثر فعالیت هایی مثل ورزش کردن و رابطه جنسی آزاد می شود و در پاسخ به درد و یا استرس آزاد می شود.

اکسی توسین یا هورمون عشق

اکسی توسین هورمون”عشق” نیز نامیده می شود. تحقیقات نشان می دهد که ترشح این هورمون با میزان رضایت از زندگی رابطه مستقیم دارد. اکسی توسین ترشح هورمون های سرتونین و دوپامین را در پی دارد و به کاهش استرس کمک می کند و عمدتا با لمس محبت آمیز ترشح می شود. اکسی توسین از قوی ترین هورمون های شادی است که نقش بیشتر در فیزیولوژی و شادی زنان نسب به مردان دارد.

 

پنج راه برای تقویت هورمون های شادی

فعالیت های مغر با تجربه های روزانه فرد در ارتباط است. با افزایش مواد شیمیایی در بدن، نورون های در ارتباط با این موضع راه های عصبی ایجاد می کنند.تجربه به مغز آموزش می دهد که مواد شیمیایی را به همان روشی که قبلا ترشح کرده است، ترشح کند. ساختن راه های عصبی در جوانی برای مغز آسان است اما با گذر زمان و افزایش سن، به آسانی جوانی نیست.ساخت عادت جدید به تکرار نیاز دارد بنابراین یک عادت جدید و شاد انتخاب کنید و با تکرار آن تا زمانی که عادت جدید شما مانند عادت های قبلی طبیعی به نظر برسد از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت هورمون دوپامین

دوپامین زمانی ترشح می شود که شما کاری را به خوبی انجام دهید. پس اطمینان حاصل کنید کاری را که به خوبی می توانید انجام دهید در لیست عادت های روزانه خود قرار داده باشید. دستیابی به هدف و یا انجام یک کار مهم و مفید باعث ترشح دوپامین می شود.راه دیگر برای افزایش ترشح دوپامین این است که برای کسی کاری از روی محبت و مهربانی انجام دهید در این صورت نیز مغز به شما می گوید که کار خوبی انجام داده اید و احساس خوبی خواهید داشت.

روش تقویت هورمون سرتونین

به چندین روش می توان سطح سرتونین را افزایش داد. کار هایی مثل بیرون آمدن از خانه و قدم زدن در یک روز آفتابی، ترشح سرتونین را افزایش خواهد داد.هر فردی در طول زندگی خود برد و باخت هایی را تجربه می کند. اگر فقط به باخت ها و ضررهای زندگی فکر کنید ترشح هورمون سرتونین کاهش خواهد یافت. سعی کنید با تمرکز بر روی پیروزی ها ذهن خود را مثبت نگه دارید هر چقدر هم که این پیروزی ها کوچک باشند.یک راه موثر برای افزایش هورمون سرتونین، ورزش کردن است. تاثیر یک پیاده روی ده دقیقه ای بر روی مغز بسیار است پس بهتر است پیاده روی را روزانه و به طور مداوم انجام دهید. روزانه بیست تا چهل دقیقه پیاده روی تاثیر به سزایی بر روی سلامت جسم و قلب شما دارد.همچنین مصرف غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سرتونین می شود. غذاهایی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، پنیر، بادام زمینی، کدو، شیر، بوقلمون، دانه کنجد حاوی تریپتوفان هستند.

روش تقویت هورمون اندروفین

ورزش، انجام حرکت کششی، خندیدن راه های موثری برای ترشح اندورفین هستند.

روش تقویت اکسی هورمون توسین

اکسی توسین با عشق دادن و عشق گرفتن آزاد می شود. برای ترشح این هورمون می توانید برای کسانی که دوستشان دارید آشپزی کنید و یا یک گفتگوی معنادار با خانواده و یا دوستان خود داشته باشید.همچنین می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید و یا با فرد خاصی صمیمی شوید.با شرکت در کلاس یوگا، انجام مدیتیشن، گوش دادن به یک موسیقی مراقب سطح این هورمون در بدن خود باشید.

برای داشتن حس بهتر و مثبت به زندگی کارهای زیادی می توان انجام داد. شادی درون بر کیفیت زندگی تاثیر زیادی دارد و در شرایطی که احساس می کنید شادی شما کاهش یافته می توانید عادات مثبت را در خود تقویت کرده تا زندگی شادتری تجریه کنید.