پنج ورزش برای افتادگی رحم که زنان

برای درمان افتادگی رحم همیشه لازم نیست که به جراحی و یا دیگر روش های پر دردسر روی آورد. به علاوه، همان طور که پزشکان تأکید می کنند، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. ورزش یکی از راه هایی است که پزشکان به همراه دیگر روش های درمانی به منظور پیشگیری و درمان افتادگی رحم پیشنهاد می دهند. در ادامه این مطلب، با پنج تمرین ورزشی برای افتادگی رحم آشنا خواهید شد.
Rate this post

درمان افتادگی رحم از طریق ورزش

ورزش های مختلف ممکن است به بهبود و یا پیشگیری از افتادگی رحم کمک کنند. انجام ورزش های متنوع ممکن است به تسهیل درمان افتادگی رحم خفیف بپردازد یا به عنوان یک جزء از درمان های ترکیبی مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه، به برخی از بهترین تمرینات ورزشی برای پیشگیری و درمان افتادگی رحم اشاره خواهیم کرد. اگرچه ورزش می تواند موثر باشد، باید به یاد داشته باشید که به تنهایی نمی تواند مشکل را کاملاً حل کند. پیشنهاد ما این است که اگر شما با افتادگی رحم مواجه هستید، با یک پزشک زنان مشورت کنید تا بهترین راهکارهای درمانی را برای شما تعیین کنید.برای زن ها ورزش در هر دوره ای بسیار مفید بوده و به سلامت و بهبود مشکلات زنانه و ورزش در دوره قاعدگی بسیار کمک کننده برای تنظیم هورمون ها و جلو گیری از درد های شدید قاعدگی است.

ورزش کگل برای افتادگی رحم

تمرین کگل برای تقویت عضلات کف لگن و پیشگیری از افتادگی رحم بسیار معتبر و مؤثر است. این تمرین به بهبود سلامت عضلات کف لگن کمک می کند و به طور خاص برای زنان باردار و آنهایی که تازه زایمان کرده اند، اهمیت دارد.
روش انجام تمرین کگل به شرح زیر است:

  1. در ابتدا باید عضلات مرتبط با تمرین های کگل را شناسایی کنید. یکی از روش های پیدا کردن این عضلات این است که ادرار خود را نگه دارید. عضلاتی که جلوی دفع ادرار را می گیرند، در انجام ورزش کگل نیز درگیر می شوند.
  2. برای انجام تمرین کگل، عضلات کف لگن را به مدت ۵ ثانیه منقبض کنید. این به این معناست که تلاش کنید این عضلات را به سمت بالا ببرید و به سمت داخل فشار دهید.
  3. سپس به مدت ۱۰ ثانیه این عضلات را رها کنید و به آرامی تنفس کنید.
  4. این تمرین را در طول روز سه بار انجام دهید و هر بار ۱۰ مرتبه این حرکت را تکرار کنید.
  5. برای به دست آوردن نتایج مطلوب، حداقل ۳ تا ۶ ماه این تمرین را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید.

توجه: تنها برای پیدا کردن عضلات درگیر در تمرین کگل، از انجام این تمرین حین دفع ادرار پرهیز کنید. ادرار خود را نگه دارید تنها یک بار به منظور شناسایی عضلات مورد نیاز.

تمرین اسکات برای پیشگیری و رفع افتادگی رحم

یکی از تمرین های مؤثر برای پیشگیری و رفع افتادگی رحم تمرین اسکات است. برای انجام این تمرین، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا پاهای خود را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید. اگر دچار افتادگی رحم هستید، بهتر است فاصله ی پاها بیشتر از عرض شانه نباشد.
  2. سپس زانوها را خم کرده و باسن خود را به سمت عقب ببرید. این حرکت باید به گونه ای باشد که به نظر بیاید که شما قصد دارید روی یک صندلی بنشینید. چانه و گردن خود را مستقیم نگه دارید.
  3. تا جایی که ران ها با زمین موازی شوند، پایین بیایید. وزن بدن خود را روی پاشنه و زانوها قرار دهید و اندکی به سمت جلو خم شوید.
  4. پاها را صاف کنید و به حالت اولیه برگردید.

با انجام منظم این تمرین می توانید به پیشگیری و رفع مشکلات افتادگی رحم کمک کنید. همچنین، قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا از تمرین های مناسب برای وضعیت خود مطلع شوید.

تمرین ورزشی پل برای افتادگی رحم

تمرین ورزشی پل برای تقویت عضلات نگه دارنده ی رحم مفید است. برای انجام این تمرین، می توانید به این ترتیب عمل کنید:

  1. دراز بر روی زمین کمر خود را بگذارید. زانوهای خود را با زاویه ۹۰ درجه خم کنید و بازوهایتان را به صورت موازی با بدنتان در کنارتان قرار دهید. کف دست هایتان را روی زمین قرار دهید.
  2. با استفاده از فشار به پاشنه ی پا و انقباض عضلات ران پا، باسن و کف لگن خود را بلند کنید. در این حین، باید یک خط مستقیم از زانوها تا شانه ها ایجاد شود.
  3. بدن خود را در این وضعیت برای ۱ تا ۲ ثانیه نگه دارید.
  4. سپس به وضعیت اول برگردید و تمرین را تکرار کنید.
  5. این حرکت را ۲ تا ۳ دفعه در روز انجام دهید و هربار ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.
  6. پس از هر دور تمرین، به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید.

توصیه می شود که پیش از شروع هر برنامه ورزشی جدید، با پزشک خود مشورت کنید، به ویژه اگر مشکلات پزشکی دارید یا باردار هستید. همچنین، اگر هرگونه درد یا عدم راحتی احساس کردید، تمرین را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

تمرین اسپلیت تیبل تاپ برای افتادگی رحم

ورزش اسپلیت تیبل تاب (Split Tabletop) نیز برای پیشگیری و رفع افتادگی رحم مؤثر است. برای انجام این حرکت به این ترتیب عمل کنید:

  1. دراز بخوابید و کمرتان را به زمین نزدیک کنید، سپس هر دو پا و زانوهای خود را به زاویه ۹۰ درجه خم کنید. به این صورت که ران ها عمود بر زمین و ساق ها موازی با زمین باشند
  2. پاهای خود را به یکدیگر بچسبانید و در حالت اولیه، فشار را توسط ماهیچه های شکمی احساس کنید.
  3. به آرامی پاها را از یکدیگر جدا کنید و تا زمانی که ماهیچه ها به حالت استراحت برسند، زانوهای خود را به طرفین باز کنید.
  4. به آرامی دوباره پاها را به حالت اول برگردانید.
  5. این حرکت را در سه ست و هر ست ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

این تمرین به تقویت ماهیچه های کمر و شکم کمک می کند و می تواند به پیشگیری از افتادگی رحم کمک کند. مطمئن شوید که حرکات را با دقت و به آرامی انجام دهید تا از آسیب به ماهیچه ها جلوگیری کنید. همچنین، قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

درمان افتادگی رحم با تمرین سگ پرنده

تمرین سگ پرنده یک تمرین کارآمد برای تقویت عضلات کف لگن است و به عنوان یک روش درمانی برای افتادگی رحم شناخته می شود. برای اجرای این تمرین، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

دراز بکشید: در ابتدا، به صورت چهارپایه روی زمین دراز بکشید. زانوها و کف دستان خود را به زمین چسبانید. کمر خود را کاملاً صاف نگه دارید و گردنتان را خم نکنید.
حالت سگ پرنده: حالا، به طور همزمان دست و پای معکوس خود را بلند کنید. به عبارت دیگر، پای چپ و دست راست خود را به طور صاف بالا ببرید و در این حالت حداقل ۲ ثانیه بمانید. در این مدت، سعی کنید که سر خود را به سمت پایین یا بالا نبرید و وضعیت خود را حفظ کنید.
بازگشت به حالت اول: دست و پای خود را به حالت اول بازگردانید و سپس این حرکت را با دست و پای دیگر خود تکرار کنید.
تکرارهای متعدد: این تمرین را در سه ست ۱۰ تایی انجام دهید. به عبارت دیگر، هر ست شامل ۱۰ بار انجام تمرین با هر دست و پای معکوس خواهد بود.
با انجام این تمرین به صورت منظم و با توجه به راهنمایی های بالا، می توانید به تقویت عضلات کف لگن و بهبود وضعیت افتادگی رحم کمک کنید. حتماً قبل از شروع هر برنامه تمرینی یا درمانی، به متخصص پزشکی مشاوره دهید تا از مناسب بودن آن برای وضعیت شما اطمینان حاصل کنید.

آیا ورزش طناب زدن باعث افتادگی رحم می شود

این سؤال برای بسیاری از زنان مطرح شده و باید گفت که طناب زدن نه تنها به افتادگی رحم آسیب نمی رساند، بلکه می تواند با تقویت عضلات کف لگن به جلوگیری از افتادگی رحم کمک کند. در حین انجام این ورزش، می توانید عضلات شکمی و لگنی خود را تقویت کرده و تنفس صحیحی داشته باشید.با این حال، اگر شما به افتادگی رحم مبتلا هستید، بهتر است قبل از شروع هر گونه ورزش، نظر پزشک خود را جویا شوید و در صورتی که علائم افتادگی رحم شدیدتر شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید.