اسامی نامزد های تایید صلاحیت شده انتخابات ۱۴۰۳

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری 1403 لیست نامزد های تایید صلاحیت شده انتخابات 1403 از صدا و سیمای ایران منتشر شد که در ادامه به آن پرداخته ایم.
Rate this post

اعلام اسامی نامزد های تایید صلاحیت شده انتخابات ۱۴۰۳

فهرست اسامی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد: مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، و مسعود پزشکیان.

رد صلاحیت لاریجانی (رئیس سابق مجلس)، اسحاق جهانگیری (معاون اول حسن روحانی) و محمود احمدی‌نژاد (رئیس‌جمهور سابق) از جمله افرادی بودند که رد صلاحیت شدند. شورای نگهبان در انتخابات ۱۴۰۰ نیز صلاحیت انتخابات این افراد را تایید نکرده بود.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، پیشتر اعلام کرده بود که «فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده» به وزارت کشور ارسال شده است.

او اظهار داشت که «بررسی‌ صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان به پایان رسیده است» و بعد از اعلام اسامی توسط وزارت کشور، «تبلیغات کاندیداها از فردا آغاز می‌شود.»

پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما، اعلام کرد که در این انتخابات «پنج مناظره و سه میزگرد» برگزار خواهد شد که هر مناظره سه ساعت و نیم تا چهار ساعت طول خواهد کشید.

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران در روز جمعه، ۸ تیر ۱۴۰۳ طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی برگزار خواهد شد. رئیس‌جمهور پیشین، سید ابراهیم رئیسی، در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سانحه سقوط بالگرد جان باخت.

تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین رئیس جمهور اینده ایران را به پایان رسانده و اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت‌شده را به وزارت کشور ارسال کرد.

این شورا از میان ۸۰ نفری که طی ۵ روز ثبت‌نام کرده بودند، بررسی صلاحیت‌ها را انجام داد.

فرآیند بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان از تاریخ ۱۵ خرداد آغاز شد و امروز اسامی نهایی نامزدهای تایید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد.

  1. مسعود پزشکیان
    عکس مسعود پزشکیان
  2. مصطفی پورمحمدی
    عکس مصطفی پور محمدی
  3. سعید جلیلی
    عکس سعید جلیلی
  4. علیرضا زاکانی
    عکس سعید جلیلی
  5. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
    عکس قاضی زاده هاشمی
  6. محمدباقر قالیباف
    عکس قالیباف

اسامی چهره های رد صلاحیت شده دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری

علاوه بر این افرادی همچون محمود احمدی‌نژاد، علی اردشیر لاریجانی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، محمد مهدی اسماعیلی، مهرداد بذرپاش، سید صولت مرتضوی، عباس آخوندی، وحید حقانیان، عبدالناصر همتی، سید شمس‌الدین حسینی، علی و اکبر نیکزاد و مصطفی کواکبیان از حضور در رقابت های انتخابات ۱۴۰۳ باز ماندند.

رد صلاحیت شده دوره چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری

اسامی رئیس جمهور های ایران

  1. سیّد ابوالحسن بنی‌صدر (۱۴۰۰–۱۳۱۲)
    سید ابوالحسن بنی‌صدر با بیش از ۱۰٫۷ میلیون رأی (حدود ۷۶٪) در انتخابات سال ۱۳۵۸ به عنوان نخستین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. او گرایش‌هایی به اسلام‌گرایان چپ و ملی‌گرایان لیبرال داشت و در ابتدای کارش از حمایت رهبر انقلاب، روح‌الله خمینی، برخوردار بود. دوران ریاست جمهوری او با چالش‌های آغازین انقلاب، گروگان‌گیری در سفارت آمریکا و جنگ با عراق همراه بود که منجر به بی‌ثباتی و مشکلات داخلی شد. سرانجام، مجلس شورای اسلامی با ۱۷۷ رای موافق، ۱۲ ممتنع و ۱ مخالف، به دلیل «عدم کفایت سیاسی» او را از ریاست جمهوری برکنار کرد و او به صورت مخفیانه از کشور خارج شد. بنی‌صدر در ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در سن ۸۸ سالگی به علت بیماری در پاریس درگذشت.
  2. محمّدعلی رجایی(۱۳۶۰–۱۳۱۲)
    محمدعلی رجایی با بیش از ۱۳ میلیون رأی (حدود ۹۰٪) در انتخابات سال ۱۳۶۰ به پیروزی رسید. او از حمایت حزب جمهوری اسلامی برخوردار بود، اما تنها ۲۸ روز پس از آغاز ریاست جمهوری خود، در اثر بمب‌گذاری در دفتر نخست‌وزیری توسط سازمان مجاهدین خلق ترور شد.
  3. سیّد علی خامنه‌ای(–۱۳۱۸)
    سید علی خامنه‌ای در انتخابات سال ۱۳۶۰ با بیش از ۱۶ میلیون رأی (۹۵.۰۱٪) و در انتخابات سال ۱۳۶۴ با بیش از ۱۲.۲ میلیون رأی (حدود ۸۵٪) به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد. دوران ریاست جمهوری او همزمان با بخش عمده‌ای از جنگ بود و جناح چپ جمهوری اسلامی نیز در آن زمان قدرتمند بود، اما خامنه‌ای به عنوان چهره‌ای نسبتاً معتدل شناخته می‌شد. پس از درگذشت روح‌الله خمینی، از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ به رهبری انتخاب شد و برای مدتی کوتاه هر دو مسئولیت را به عهده داشت. او با واگذاری زودهنگام ریاست جمهوری، از موسوی خواست تا آغاز به کار دولت جدید به کار خود ادامه دهد.
  4. اکبر هاشمی رفسنجانی(۱۳۹۵–۱۳۱۳)
    اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۱۳۶۸ با بیش از ۱۵.۵ میلیون رأی (۹۴.۵۱٪) و در انتخابات سال ۱۳۷۲ با بیش از ۱۰.۵ میلیون رأی (حدود ۶۳٪) به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. دوران ریاست جمهوری او با پایان جنگ و انتخاب رهبر جدید آغاز شد، و کشور وارد مرحلهٔ جدیدی شد. با بازنگری قانون اساسی و حذف پست نخست‌وزیری، جناح چپ افول کرد و جناح میانه‌روی پراگماتیست با تعادل‌سازی با جناح راست ظهور کرد. این دوران که به “دوران سازندگی” معروف شد، بر بازسازی پس از جنگ و توسعه اقتصادی متمرکز بود. هاشمی رفسنجانی در ۱۹ دی ۱۳۹۵ بر اثر حمله قلبی درگذشت.
  5. سیّد محمّد خاتمی(–۱۳۲۲)
    سید محمد خاتمی در انتخابات سال ۱۳۷۶ با بیش از ۲۰.۱ میلیون رأی (حدود ۶۹٪) و در انتخابات سال ۱۳۸۰ با بیش از ۲۱.۶ میلیون رأی (حدود ۷۷٪) به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. با آغاز دوره‌ای که به “دولت اصلاحات” و “دوم خرداد” معروف شد، گفتگوی تمدن‌ها و تنش‌زدایی در سیاست خارجی مورد توجه قرار گرفت و در سیاست داخلی، گسترش آزادی‌های مدنی در چهارچوب قانون اساسی مدنظر قرار گرفت.
  6. محمود احمدی‌نژاد(–۱۳۳۵)
    محمود احمدی‌نژاد در مرحله دوم انتخابات سال ۱۳۸۴ با بیش از ۱۷.۲ میلیون رأی (حدود ۶۲٪) و در انتخابات سال ۱۳۸۸ با بیش از ۲۴.۵ میلیون رأی (حدود ۶۳٪) به پیروزی رسید.
  7. حسن روحانی(–۱۳۲۷)
    حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۲ با بیش از ۱۸.۶ میلیون رأی (حدود ۵۱٪) به پیروزی رسید و دولت خود را «دولت تدبیر و امید» نامید. همچنین در انتخابات سال ۱۳۹۶ با بیش از ۲۳ میلیون رأی (حدود ۵۷٪) برای بار دوم به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد. او در حالی ریاست جمهوری را ترک کرد که عملکرد دولتش همراه با عملکرد دیگر نهادهای نظام، ایران را با بحران اقتصادی مواجه کرد و سطح نارضایتی جامعه به حدی رسید که دو اعتراض سراسری دی ۹۶ و آبان ۹۸ علیه کل نظام رخ داد. در دوره دوم وی، خروج آمریکا از برجام، اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران و دنیاگیری کووید-۱۹ اتفاق افتاد که در تشدید بحران‌ها تأثیر زیادی داشتند. همچنین بالاترین نرخ تورم ۶۰ سال اخیر ایران در دولت روحانی به ثبت رسید.
  8. سید ابراهیم رئیسی(۱۴۰۳–۱۳۳۹)
    سید ابراهیم رئیسی در انتخابات سال ۱۴۰۰ با بیش از ۱۸ میلیون رأی (حدود ۶۲٪) به پیروزی رسید و دولت خود را «دولت مردمی، ایران قوی» نامید. او در دیدار با رئیس‌جمهور آذربایجان و پس از افتتاح سد قیز، همراه با چند تن از هیئت همراه از جمله حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه)، محمد علی آل هاشم (امام جمعه تبریز) و مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی)، در راه بازگشت به تبریز به دلیل سانحه سقوط بالگرد در ارتفاعات نزدیک به ورزقان درگذشتند.