تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۳

عید فطر 1403 عربستان با توجه به محاسبات دقیق نجومی، آغاز ماه شوال سال ۱۴۴۵ هجری، در روز چهارشنبه، مطابق با دهم آوریل ۲۰۲۴/ ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ خواهد بود. برای دانستن اینکه تاریخ دقیق عید فطر 1403 چه روزی است باید گفت که در تقویم شمسی 22 فروردین و 23 فروردین برای عید فطر پیش بینی شده است.
Rate this post

تاریخچه عید فطر

در جواب این سوال که عید فطر چه روزی است؟ عید فطر یک مراسم مذهبی است که مسلمانان در سرتاسر جهان به مناسبت پایان ماه رمضان و آغاز ماه شوال از طلوع تا غروب خورشید جشن می‌گیرند. در این مراسم، مسلمانان از روزه گرفتن معاف هستند. تاریخ شروع هر ماه هجری قمری بر اساس مشاهده ماه جدید توسط مقامات مذهبی محلی متفاوت است، بنابراین تاریخ جشن از کشور به کشور و از منطقه به منطقه متغیر است.

در کشورهای اسلامی، عید فطر معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. به عنوان مثال، در ایران از سال ۱۳۹۰، با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد) به عنوان تعطیل اعلام شده است.همچنین با دانستن اینکه سال کبیسه چیست می توانید اطلاعات بیشتری نسبت به روز های سال داشته باشید.

عید فطر ۱۴۰۳ عربستان چه روزی است

دهه سوم از ماه مبارک رمضان به پایان خود نزدیک می‌شود و کشورهای اسلامی در حال آماده‌سازی برای جشن و عید سعید فطر مشغول هستند. بسیاری از این کشورها تاریخ دقیق عید فطر را اعلام کرده‌اند.

به گزارشات منتشر شده در جواب اینکه عید فطر عربستان چه روزی است؟ در بیشتر کشورهای عربی و اسلامی، عید فطر در عربستان روز چهارشنبه است. بر اساس اعلام خانه تقویم قطر به همکاری با مرکز علمی العجیری کویت، بر اساس محاسبات نجومی، چهارشنبه به عنوان روز عید فطر تعیین شده است.

موسسه ملی تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک مصر نیز اعلام کرده است که اولین روز عید، چهارشنبه مطابق با ۱۰ آوریل است.

در تقویم کشور ما نیز روز چهارشنبه ۲۲ فروردین به عنوان روز عید فطر اعلام شده است، اما با توجه به روش استهلال در ایران، زمان دقیق عید سعید فطر یک روز پیش از آن اعلام خواهد شد.

عید فطر ۱۴۰۳ چه روزی است

در تقویم سال ۱۴۰۳، روزهای چهارشنبه ۲۲ فروردین [۱ شوال ۱۴۴۵] و پنجشنبه ۲۳ فروردین [۲ شوال ۱۴۴۵] به عید سعید فطر مصادف می‌شود.

  • تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ ایران در تقویم شمسی:
    تاریخ دقیق: چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۲۲/۱/۱۴۰۳
  • تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ در تقویم میلادی:
    تاریخ دقیق: چهارشنبه ۱ آوریل ۲۰۲۴، ۲۰۲۴-۰۴-۰۱
  • تاریخ عید فطر ۱۴۰۳ در تقویم قمری:
    تاریخ دقیق: چهارشنبه ۱ شوال ۱۴۴۵، ۱۴۴۵/۱۰/۰۱

عید فطر چند شنبه است

در خصوص اعلام عید فطر ۱۴۰۳، روزهای چهارشنبه ۲۲ فروردین و پنجشنبه ۲۳ فروردین به عید سعید فطر مصادف می‌شود و بنابر این تعطیلات عید فطر ۱۴۰۳ این دو روز است.

تاریخ و اطلاعات عید فطر ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲، ماه رمضان با روز پنجشنبه ۳ فروردین آغاز شد. بنابراین، تاریخ دقیق عید فطر در این سال به شرح زیر است:

– در تقویم شمسی: عید سعید فطر بر روز شنبه دوم اردیبهشت افتاد.
– در تقویم قمری: عید سعید فطر بر روز شنبه اول شوال مصادف شد.
– در تقویم میلادی: عید سعید فطر بر روز شنبه بیست و دوم آوریل افتاد.نماز عید سعید فطر ۱۴۰۳

با فرارسیدن عید فطر، مسلمانان روزه دار و نه روزه دار همگی باید در صبح روز عید نماز عید فطر را ادا کنند. این نماز دو رکعت است و هر رکعت آن پس از خواندن سوره الحمد، پنج تکبیر ادا می‌شود. این نماز در اول ماه شوال ادا می‌شود و بعد از آن، خطبه‌ای کوتاه به اسم خطبه نماز عید فطر توسط امام جماعت ایراد می‌شود.

نماز عید فطر در حضور امام جماعت واجب است و در صورت غیبت او، ادای آن به صورت جماعت مستحب است. این نماز نشان از اتمام ماه رمضان و فرا رسیدن عید فطر و نیز ارادت به خداوند و تشکر از بخشش‌های او دارد.

طریقه خواندن نماز عید فطر ۱۴۰۳ در ایران

نماز عید فطر شامل دو رکعت است، که به طور مشابه به نماز صبح است با این تفاوت که در رکعت اول پس از خواندن سوره الفاتحه، سوره العلق و در رکعت دوم سوره الشمس را قرائت می‌کنید. همچنین در رکعت اول پنج قنوت و در رکعت دوم چهار قنوت وجود دارد.