عید فطر سال ۱۴۰۳

تاریخ عید فطر سال ۱۴۰۳ بر اساس اطلاعات دقیق اخترشناسی، روز نخست ماه شوال سال ۱۴۴۵ هجری قمری، در روز چهارشنبه و مصادف با دهم آوریل ۲۰۲۴ میلادی/۲۲ فروردین ۱۴۰۳ شمسی، خواهد بود. علاوه بر این، موسسه ملی تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک کشور مصر اعلام کرده است که اولین روز از جشن عید فطر، در […]

Rate this post

تاریخ عید فطر سال ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعات دقیق اخترشناسی، روز نخست ماه شوال سال ۱۴۴۵ هجری قمری، در روز چهارشنبه و مصادف با دهم آوریل ۲۰۲۴ میلادی/۲۲ فروردین ۱۴۰۳ شمسی، خواهد بود.
علاوه بر این، موسسه ملی تحقیقات نجوم و ژئوفیزیک کشور مصر اعلام کرده است که اولین روز از جشن عید فطر، در همان روز چهارشنبه و مطابق با ۱۰ آوریل تعیین شده است.
همچنین در تقویم رسمی کشور، چهارشنبه ۲۲ فروردین به عنوان روز جشن عید فطر از قبل مشخص شده است. با این حال، در ایران، اعلام رسمی زمان عید سعید فطر بر اساس رویت هلال ماه و یک روز پیش از عید انجام می‌شود، لذا زمان دقیق این مناسبت متعاقباً اعلام خواهد گردید.

مبلغ زکات فطریه سال ۱۴۰۳

طبق اعلام وبسایت رسمی آیت الله مکارم شیرازی، ایشان به عنوان یکی از مراجع تقلید، مبلغ زکات فطریه را بر اساس ماده غذایی اصلی به دو دسته تقسیم کرده‌اند: برای گندم، هر نفر مبلغ ۶۵۰,۰۰۰ ریال و برای برنج، ۱,۸۰۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است.

در همین راستا، آیت‌الله سیدعلی سیستانی نیز به عنوان نخستین مرجع تقلید که میزان فطریه را اعلام داشته، در بیانیه‌ای از دفتر خود اشاره کرده است که میزان زکات فطره معادل سه کیلوگرم برای هر شخص بوده و بر این اساس، فطریه نقدی معادل با آرد ۷۰,۰۰۰ تومان، برای برنج ایرانی ۱۸۰,۰۰۰ تومان و برای برنج غیر ایرانی ۱۲۰,۰۰۰ تومان تعیین گردیده است.

گزارش سایت رسمی حضرت آیت الله خامنه ای : ارزش گندم و برنج برای هر نفر به ترتیب ۶۵,۰۰۰ تومان و ۱۸۰,۰۰۰ تومان می‌باشد.

مطالب مرتبط: بهترین غذا برای افطار ماه رمضان

چه کسانی فطریه را پرداخت می کنند

زکات فطره، یکی از تکالیف مهم در روز عید فطر است که باید توسط افراد خاصی ادا شود. این افراد باید شرایطی را داشته باشند: اولاً، مسئولیت شرعی داشته باشند، ثانیاً، فقیر نباشند، و ثالثاً، تحت تکفل دیگران نباشند. افرادی که این معیارها را دارند موظف به پرداخت زکات فطره هستند.

گروه‌های زیر از دریافت‌کنندگان اصلی زکات فطریه به شمار می‌آیند

عید فطر سال 1403 1

  • فقرا و مسکینان، که وضعیت مالی آنها بسیار دشوار است.
  • مسافرانی که بودجه بازگشت به خانه‌شان را ندارند.
  • افرادی که قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند.
  • اقدامات خیریه‌ای که به نفع عموم مسلمانان است، مثل ساخت و تعمیر مساجد، راه‌ها، پل‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها.
  • کافرانی که از طریق زکات به اسلام جذب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند.
  • پرداخت به نمایندگان امام یا کارکنان حکومت اسلامی که وظیفه جمع‌آوری و توزیع زکات را بر عهده دارند.

برخی از علمای شیعه نظیر آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی بر این باورند که زکات فطره باید صرفاً برای فقرا و مسکینان شیعه هزینه شود. به طور مثال، آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرده‌اند که زکات فطره باید صرف نیازمندان شیعه شود، اگرچه در شرایط خاص، می‌توان آن را به سایر نیازمندان نیز اختصاص داد.

در مورد فطریه مهمانان، نظرات مختلفی وجود دارد

  1. بنا به فتوای حضرت آیت الله خامنه‌ای، اگر مهمان به عنوان نان‌خور صاحبخانه شناخته شود، کفاره بر عهده میزبان است، مگر اینکه مهمان فطریه را به نیابت از او بپردازد.
  2. حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرموده‌اند که فطریه مهمان بر عهده صاحبخانه نیست مگر اینکه مهمان برای چند شب باشد.
  3. حضرت آیت الله سیستانی تصریح کرده‌اند که کسی که تنها برای افطار شب عید دعوت شده، نان‌خور صاحبخانه به حساب نمی‌آید.
  4. حضرت آیت الله نوری همدانی اشاره کرده‌اند که اگر مهمان قبل از غروب وارد شود و آن شب به عنوان نان‌خور صاحبخانه باشد، زکات فطره بر عهده میزبان است.

متن تبریک عید فطر سال ۱۴۰۳

  • عید فطر، جشن پیروزی روح بر نفس و زیبایی صبر و استقامت است. بگذارید این روز مبارک، لحظات زندگیمان را با شادی، سلامتی و محبت به یکدیگر غنی سازد. عیدتان مبارک
  • در این عید سعید فطر، دعا می‌کنم که خداوند تمامی لحظات زندگی شما را با شادی، سلامتی و موفقیت رقم بزند. بیایید قدردانی خود را از نعمات الهی نشان دهیم. عید فطر مبارک
  • با فرا رسیدن عید فطر، امیدوارم که هر روزتان به زیبایی اولین روز عید باشد. شادی و محبت را در قلب‌هایمان پرورش دهیم و با لبخند، به استقبال روزهای بهتر برویم. عیدتان خجسته باد
  • عید فطر، یادآور عشق، بخشش و خوشبختی است. این عید بر شما و خانواده‌تان مبارک باد و امیدوارم سالی پر از شادی، سلامتی و موفقیت در پیش داشته باشید.
  • همانطور که ماه مبارک رمضان به پایان می‌رسد و عید فطر فرا می‌رسد، بیایید قلب‌هایمان را با امید، دعا و شکرگزاری برای آینده‌ای روشن پر کنیم. عید فطر مبارک
  • در این روز خجسته عید فطر، دعا می‌کنم که خانه‌تان مملو از شادی و قلب‌تان پر از آرامش باشد. بیایید همه کینه‌ها را ببخشیم و با عشق پیش برویم. عید فطر مبارک

این پیام‌ها را می‌توانید به دلخواه خود تغییر دهید یا با آن‌ها الهام بگیرید تا پیام‌های شخصی‌تری برای عزیزانتان بنویسید.