همه‌چیز در مورد امنیت گوشی بلک بری

گوشی بلک بری آموزش پیدا کردن گوشی گمشده یا سرقتی برای تمامی افراد مهم است، از این رو گوشی قدرتمند کانادایی بلک‌ بری لیمیتد، که امروزه به نام اسمارت فون و تبلت شناخته می‌شوند، در ابتدا با عنوان Research In Motion یا RIM راه‌اندازی شدند. در حال حاضر، شرکت TCL مسئول طراحی و ساخت این […]

4.7/5 - (8 امتیاز)

گوشی بلک بری

آموزش پیدا کردن گوشی گمشده یا سرقتی برای تمامی افراد مهم است، از این رو گوشی قدرتمند کانادایی بلک‌ بری لیمیتد، که امروزه به نام اسمارت فون و تبلت شناخته می‌شوند، در ابتدا با عنوان Research In Motion یا RIM راه‌اندازی شدند. در حال حاضر، شرکت TCL مسئول طراحی و ساخت این دستگاه‌ها است. برای عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی، اندونزی و هند، مجوز برند BlackBerry به شرکت چینی TCL داده شده است و محصولات با برندهای بلک بری موبایل، BB Merah Putih و Optimeus عرضه می‌شوند.

بلک‌ بری یکی از برندهای پیشرو در زمینه اسمارت فون‌ها در جهان بود. این برند به خاطر امنیت ارتباطات، خلاقیت در محصولات جدید و صفحه کلید کامل مشهور بود. در سال ۲۰۱۳، بلک‌بری به اوج شکوفایی خود رسید و رکورد ۸۵ میلیون مشترک را ثبت کرد. اما از آن زمان به بعد، با پیشرفت سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS، تعداد مشتریان بلک‌بری به شدت کاهش یافت و در سال ۲۰۱۷ به ۱۱ میلیون نفر رسید. لازم به ذکر است که بلک‌بری تا سال ۲۰۱۵ تنها گوشی‌هایی با سیستم‌عامل اختصاصی خود را عرضه می‌کرد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی امنیت سیستم‌عامل بلک بری بپردازیم.

امنیت غیر قابل نفوذ سیستم عامل بلک بری

وقتی به امنیت سیستم‌عامل‌های گوشی موبایل فکر می‌کنیم، بدون تردید نام بلک‌ بری در ذهن افراد ظاهر می‌شود. بلک‌ بری به سیستم‌عامل اختصاصی و منحصربه‌فرد خود مدیون امنیت بی‌نظیر خود در صنعت موبایل است. می‌توان به‌راحتی گفت که تا زمانی که به نسخه ۱۰ آپدیت نشده بود، این گوشی کانادایی یکی از محکم‌ترین دیوارهای دفاعی در برابر تهدیدات دنیای مجازی و افرادی که تمایل به دسترسی به ایمیل‌های شخصی و سازمانی بودند، بود. یکی از بزرگترین طرفداران این شرکت، رئیس جمهور امریکا بود و حتی در این زمان نیز علاقه‌ای به تعویض گوشی بلک‌بری خود نداشت. دلیل اصلی این علاقه همانا فناوری‌های امنیتی بی‌نظیر گوشی بلک‌ بری بود.

بعد از پیشنهاد خرید شرکت بلک‌بری توسط FariFax Financial، بزرگترین سهامدار آن، در سال ۲۰۱۳ و پرداخت هزینه ۴.۷ میلیارد دلار، سهام این شرکت دوباره به دست افتاد. اما بعد از آن، با عدم موفقیت در فروش دستگاه‌های تلفن همراه طلایی بلک‌بری در سال ۲۰۱۳ و سقوط سهام، مدیرعامل آن زمان، Thorsten Heins، اخراج شد و مدیرعامل فعلی، John Chen، جای او را به‌دست گرفت. در زمان مدیریت آقای هینس، نسخه جدیدی از سیستم‌عامل بلک‌بری با نام BlackBerry 10 معرفی شد، که این نسخه امکان نصب برنامه‌های اندروید را نیز داشت. با این حال، حتی با استفاده از یک شبیه‌ساز برای نصب برنامه‌ها، حفره‌های امنیتی به وجود می‌آمدند. از همان زمان، برخی مشکلات شروع به بروز کردند.

مشکلات بوجود آمده برای امنیت سیستم عامل بلک بری

بعد از آپدیت سیستم‌عامل به نسخه ۱۰ و تست آن روی مدل Z10، بلک‌بری متوجه شد که مجوز نصب برنامه‌هایی که به بانک نرم‌افزاری بلک‌بری اضافه شده بودند، تهدیدی برای امنیت سیستم‌عامل بلک‌بری به خود دارند. این برنامه‌ها شامل بدافزارهایی بودند که به دلیل ثبت آنها در این بانک، نیازی به تأیید نصب در گوشی موبایل نداشتند. اگرچه مرکز برنامه‌های بلک‌بری به عنوان یکی از مکان‌های امن برای دریافت برنامه شناخته می‌شود، اما زمانی که هر فرد یا شرکتی امکان ثبت نرم‌افزار خود را در بلک‌بری دارد (با گذر از چندین لایه امنیتی برای ثبت نرم‌افزار) و شما هم به جز از این مرکز، از هر جای دیگری برنامه دریافت کنید، برنامه نصب شده نیازمندی امنیت کافی نخواهد بود و ممکن است منجر به کدنویسی مخرب توسط افراد هدفمند و سودجو شود. یک عامل بحرانی در این آسیب‌پذیری این است که این نفوذ امنیتی می‌تواند کاربر را برای نصب یک برنامه کاربردی فریب دهد، برنامه‌ای که از طریق BlackBerry Protect قادر است رمزعبور دستگاه را تغییر دهد. در نتیجه، اگرچه دستگاه در دسترس کاربر است، اطلاعات دستگاه در اختیار هکرها قرار می‌گیرد. نسخه ۱۰ و نسخه‌های قبلی بلک‌بری (به‌جز نسخه ۱۰٫۰٫۹٫۲۷۴۳) تحت تأثیر این آسیب‌پذیری قرار دارند، اما بلک‌بری ۷ و نسخه‌های قبلی از این تهدید در امان هستند.

امنیت سیستم عامل بلک بری؛ دوراهی امنیت یا سود

امنیت گوشی بلک‌بری همواره اهمیت ویژه‌ای داشته است، اما سودآوری شرکت نیز به اندازه‌ی آن اهمیت دارد. شرکت RIM، با انجام تمام رمزنگاری‌ها در یکی از دو شرکت ریم در انگلستان یا کانادا، این موضوع را برآورده می‌کند. اما برخی کشورها به این اطلاعات نیاز دارند و تشریفات استفاده عمومی از سرویس‌های بلک‌بری را به داشتن این اطلاعات رمزنگاری‌شده وابسته می‌سازند. در نتیجه، بلک‌بری مجبور است به‌نوعی با دولت‌ها همکاری کند و این در واقع ریسکی است. چین، عربستان، هند، امریکا و چند کشور دیگر دسترسی به این اطلاعات را دارند و به همین دلیل، در بسیاری از موارد توصیه می‌شود در سفر به این کشورها، به دلیل نقض امنیت گوشی بلک‌بری توسط این دولت‌ها، از استفاده از این برند خودداری کنید.