ترفند های خانه تکانی

در روز های آخر سال همه به فکر اینکه خانه تکانی را از کجا شروع کنیم میفتند و در فکر تمیز کردن خانه هستند.برای افرادی که وقت کافی ندارند سوالی که پیش می اید این است که چگونه یک روزه خانه تکانی کنیم و با داشتن لیست کارهای خانه تکانی می توانید به همه کار هاا به موقع برسید.
Rate this post

خانه تکانی را از کجا شروع کنیم

شاید برایتان سوال باشد که از کجا شروع کنیم ؟ این رسم یکی از جشن‌های نوروزی است که در برخی از مناطق، به‌ویژه در ایران، رواج دارد.خانه تکانی به انگلیسی به معنی Housecleaning است و  در این مراسم، مردم به طرز معمول و قابل توجهی به پاکسازی و تمیزکاری خانه‌های خود پرداخته و آن‌ها را برای استقبال از سال نو آماده می‌کنند. این فرآیند شامل گردآوری و شستن همه وسایل خانه و تمیزکاری دقیق انواع سطوح مختلف است. این رسم در جوامع مختلف و کشورهای مختلفی، از جمله ایران، با رویکردها و فرآیندهای متفاوتی برگزار می‌شود. با نزدیک شدن به عید نوروز آموزش کاشت سبزه عید می تواند به زیبایی سفره هفت سین شما کمک کند.

لیست کارهای خانه تکانی

دلواپس نباشید،اگر در فکرتان این باشد که حوصله خانه تکانی ندارم! ما اینجا هستیم و راهنمایی‌تان می‌کنیم تا با ساده‌ترین شیوه، خانه تکانی در یک هفته را با احساسی مثبت به اتمام برسانید. برایتان یک فهرست آماده کرده‌ایم که به آن نام “لیست کارهای خانه‌تکانی” را داده‌ایم. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که همراه ما قدم بزنید.

مرحله اول خانه تکانی آشپزخانه و کابینت ها

همراه با مراقبت از جزئیاتی مانند پاک کردن سرامیک‌های آشپزخانه و افزودن براقی به سنگ کابینت، توجه به وضعیت کابینت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مطمئناً برخی وسایل در طول این مدت کاملاً شسته نشده‌اند و به شستشوی دوباره نیاز دارند. ابتدا آنها را جدا کنید، سپس آنها را شستشو دهید و خشک کنید. سپس آنها را به طور منظم و تمیز دوباره در جایشان بچینید.

اگر کابینت‌های آشپزخانه شما از جنس ام دی اف هستند، ابتدا با یک دستمال خشک، گرد و خاک را از آنها پاک کنید. سپس مقداری شامپوی فرش را در آب حل کرده و این محلول را روی کابینت‌ها بمالید. از دستمال یا اسفنج (توجه کنید که از اسکاچ‌های زبر یا سیم ظرف شویی استفاده نکنید) برای تمیز کردن کابینت‌ها استفاده کنید. سپس با یک دستمال خشک دیگر کابینت‌ها را به خوبی خشک کنید، اما مطمئن شوید که آنها خیس نشوند.این مرحله اول از تمیز کردن خانه، با توجه به کابینت‌ها، اطمینان می‌دهد که این بخش از فضا به درستی تمیز و مرتب شده است.

چگونه می‌توانیم چربی‌های این یک سال را تمیز کنیم؟

برای این کار، یک روش ساده را به شما آموزش می‌دهیم، اما تغییری که می‌توانید در نتیجه آن ببینید، بی‌نظیر است. فرمول جادویی چربی‌زدایی بسیار ساده است؛ نصف پیمانه سرکه سفید به همراه نصف پیمانه آب گرم. با این سادگی، مواد جادویی چربی‌زدایی که خودتان ساخته‌اید را درون یک بطری اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید که هیچ وقت نباید این محلول را مستقیماً به وسایل خود اسپری کنید. حتماً قبل از هر چیز، روی یک پارچه تمیز اسپری کنید و از آن پارچه برای از بین بردن چربی‌ها استفاده کنید. این روش‌ها نیز برای پاک کردن لکه‌های روغن از روی کابینت‌ها کاربرد دارد.

علاوه بر پاکسازی سطوح و تمیز کردن سینی‌های فر و چربی‌زدایی و تمیز کردن اجاق گاز لعابی، لکه‌بری با از بین بردن لکه‌های سیاه روی استیل، تمیز کردن و از بین بردن رسوب ضخیم کتری، و اجرای روش‌های برق انداختن ظروف مسی، همچنین کاربرد اسپری سفیدکننده برای وسایل برقی و توجه به نحوه شستن کاور پلاستیکی وسایل برقی در روند تمیز کردن آشپزخانه بسیار اهمیت دارد.

  • نکته مهم: برای شستشوی کابینت‌های چوبی، حتماً مواد شوینده را یک بار روی قسمت کوچکی از کابینت امتحان کنید.

نحوه تمیز کردن کابینت‌های فلزی

ابتدا باید گوشه‌ها و داخل کابینت‌ها را تمیز کنید. بهترین راه برای از بین بردن گرد و غبار، استفاده از جاروبرقی است. سپس با استفاده از یک پد الکلی، چربی‌ها را به راحتی پاک کنید. حالا به سراغ محلول جادویی و ساده پاک کننده بروید. با استفاده از آب و مایع ظرفشویی و یک تکه دستمال تمیز، داخل کابینت‌ها، کف کابینت و درب کابینت‌ها را تمیز کنید. سپس با استفاده از یک دستمال خیس، داخل کابینت‌ها را تمیز کنید. بعد از آن، با استفاده از سشوار، کابینت را حتماً خشک کنید تا از احتمال زنگ‌زدگی یا بوی نامطبوع جلوگیری کنید.

لذت داشتن از یخچال و فریزر براق و معطر

بدون شک، یخچال و فریزر پرکاربردترین وسیله برقی آشپزخانه است. برای تمیز کردن آنها، ابتدا یخچال را از غذاها و داروهای فاسد و تاریخ گذشته خالی کنید. سپس طبقه‌ها و سینی‌های شیشه‌ای داخل یخچال را با آب داغ و مقداری صابون تمیز کنید. به یاد داشته باشید که قبل از اینکه سینی‌های شیشه‌ای را داخل آب گرم بگذارید، صبر کنید تا به دمای اتاق برسند، در غیر این صورت ترک می‌خورند. همچنین داخل درب یخچال را به دقت تمیز کنید و قفسه‌های درب را

نیز با یک محلول خانگی جوش شیرین و آب تمیز کنید. اگر یخچال شما دارای درزهای ریزی است، می‌توانید با استفاده از مسواک نرم، آن قسمت‌ها را تمیز کنید.

چطور می‌توانیم روغن‌های جمع شده در هود و گاز را تمیز کنیم؟

برای پاک کردن روغن‌های جمع شده در هود و گاز، ابتدا یک لیوان نمک، یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان آب را با هم ترکیب کنید. سپس مواد را درون یک ظرف اسپری بریزید و روی چربی‌ها اسپری کنید و بگذارید ۱ تا ۱۰ دقیقه (بسته به میزان چربی) باقی بماند. سپس با دستمال مرطوب، چربی‌ها را به راحتی پاک کنید.

  • نکته: اگر احساس کردید چربی‌ها پاک نشدند، می‌توانید مقدار جوش شیرین را افزایش دهید یا از ترفندهای دیگری مانند ریختن جوش شیرین در مایع ظرفشویی با در نظر گرفتن جنس سطوح استفاده کنید.

مرحله دوم از خانه‌تکانی، اتاق خواب است

خوب، ابتدا برای ایجاد تغییر در اتاق خواب خود، اقدام به استفاده از یک سبد بزرگ کنید. تمام لباس‌های کثیف، ملحفه‌ها و پرده‌های اتاق را جدا کرده و درون سبد قرار دهید. در ادامه، درب کمدها را ببندید و با استفاده از انواع تی، سقف و دیوارهای اتاق را به دقت تمیز کنید.

شیشه و پرده‌های اتاق را چطور تمیز کنیم؟

  • شستشوی پرده‌های اتاق

ابتدا آن‌ها را جدا کنید. اگر جنس پرده‌ی اتاق خواب شما از حریر باشد و رنگ آن روشن است، بهترین راه برای تمیز کردن آن این است که مقداری صابون رخت‌شویی را رنده کنید و سپس داخل یک وان پر از آب بریزید. بعد صابون را درون آب حل کنید به گونه‌ای که تکه‌های صابون دیده نشوند. سپس پرده‌ها را درون آب قرار دهید و بعد از گذشت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت (که بستگی به کثیفی و لکه‌های پرده دارد)، پرده‌ها را درون وان بخیسانید و سپس آن‌ها را بشویید و از نتیجه‌ای که می‌بینید لذت ببرید.اما اگر پرده‌ی شما قابل شستشو باشد، به راحتی می‌توانید از لباس‌شویی استفاده کنید.

  • شستشوی شیشه ها

برای رفع آلودگی از سطح پنجره‌ها و تمیز کردن شیشه‌های دوجداره، ابتدا باید با یک دستمال خیس دور تا دور پنجره‌ها را به خوبی تمیز کنید. سپس به سراغ تمیز کردن شیشه‌ها با لکه‌بر قوی شیشه بروید. بهترین روش برای این کار استفاده از لباس‌های نخی کودکتان می‌باشد.

نحوه تمیز کردن حمام و دستشویی پر از جرم

بدون نگرانی، ما راهی ساده تر را برای شما نشان می‌دهیم، اما لطفاً دستکش‌ها و ماسک را فراموش نکنید، عزیزان.

  • تمیز کردن شیرآلات
    در ابتدا، برای تمیز کردن شیرآلات هرگز از سفیدکننده‌ها و مواد شیمیایی استفاده نکنید. به جای آن، از سرکه یا لیموترش استفاده کنید. استفاده از لیموترش، علاوه بر تمیز و براق شدن شیرآلات، بوی خوشی به فضا می‌دهد.
  • پاک کردن سرامیک‌های کف و دیوار
    بهترین وسیله برای شستشوی سرامیک‌های کف و دیوار، استفاده از جرم گیر است. برای شستشوی کف، از بروس‌های زبر و خشن استفاده کنید. برای دیوارها، جوش شیرین را با صابون مایع مخلوط کنید و آن را روی دیوار بکشید. سپس بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب شستشو دهید. به یاد داشته باشید که برای خارج کردن بوی نامطبوع، پس از پایان کار، در و پنجره‌ها را باز کنید.
  • تمیز کردن سنگ و سینک دستشویی
    مقداری بوراکس و پاک کننده قوی سنگ توالت را در کاسه توالت بریزید و بگذارید تا شب تا صبح در آن بماند. سپس توالت را برس کشیده و چند بار سیفون را بکشید. برای ضدعفونی کردن سینک، بهتر است ابتدا آن را با الکل تمیز کنید، سپس کمی الکل صنعتی را روی پنبه بمالید و تمام سینک را تمیز کنید. بعد از گذشت مدتی، آن را با آب بشویید.

تمیز کردن سالن پذیرایی برای خانه تکانی

برای شروع به تمیز کردن سالن پذیرایی، اولین قدم این است که به تمیز کردن دیوارها بپردازیم. از ترفندهایی مانند پاک کردن مارکر از روی دیوارهای گچی یا از بین بردن لکه‌های چایی با استفاده از اسپری پاک‌کننده دیوار و مواد خانگی برای شستشوی کاغذ دیواری استفاده می‌کنیم. می‌توانید با استفاده از اسفنج و مواد شوینده شیمیایی، آلودگی را به خوبی تمیز کنید و در صورت لزوم، اگر روی دیوار لکه‌ای پاک نمی‌شود، می‌توانید مقداری خمیر دندان را بر روی آن قرار دهید تا لکه از بین برود.

  • سپس به سراغ پرده‌ها می‌رویم و مانند پرده اتاق خواب، آن‌ها را باز کرده و شستشو می‌دهیم. اما به یاد داشته باشید که با توجه به جنس پرده‌ها، روش شستشو متفاوت است، که در قسمت خانه تکانی اتاق خواب به آن پرداخته شده است.
  • سپس به شستن شیشه‌ها می‌پردازیم. برای براق شدن شیشه‌ها، از دستمال بدون پرز استفاده کنید و کمی سرکه سفید را به مواد شوینده خود اضافه کنید، سپس شیشه‌ها را از هر دو طرف تمیز و براق کنید.
  • مرحله بعدی پاک کردن لوسترها می‌باشد، مانند تمیز کردن لوستر برنجی و موارد دیگر. ابتدا با استفاده از یک دستمال خشک، گرد و خاک لوسترها را پاک کنید، سپس با یک دستمال آغشته به الکل، آن‌ها را تمیز و براق کنید.
  • و در نهایت، آخرین مرحله از لیست کارهای خانه تکانی، شستن فرش‌ها و اقداماتی مانند از بین بردن بوی نامطبوع فرش و لکه‌بری انواع فرش است. اگر فرش نیاز به شستشو دارد، حتماً آن‌ها را به قالیشویی بدهید، اما اگر زیاد کثیف نیستند، می‌توانید مقداری نشاسته ذرت را بر روی آن‌ها بپاشید و سپس با جارو برقی آن‌ها را تمیز کنید تا با فرش‌های تمیز و براق مواجه شوید.

همچنین، خانه تکانی کار سختی نیست. شما می‌توانید با یک موسیقی آرام و بی کلام، کار خود را به پایان برسانید.اکنون می‌توانید تغییرات را ببینید و احساس کنید. حالا، همین امروز برای خود یک لیست کارهای خانه تکانی تهیه کنید و قدم به قدم به پایان برسانید.

رموز خانه تکانی و تمیز کاری خانه در کمترین زمان

اگر شما جزء افرادی هستید که طول سال نسبت به نظافت منزلتان بی‌تفاوت بوده و تنها در روزهای پایانی سال تصمیم به خانه تکانی می‌گیرید، بهتر است که قدری رویه خود را تغییر دهید. نظافت و پاکیزگی زمان مشخصی ندارد و باید همواره به آن توجه داشته باشید. البته نباید فراموش شود که خانه تکانی به مناسبت عید نوروز از رسوم دیرینه ایرانیان بوده و همۀ افراد به مناسبت سال جدید برای نظافت منزل خود اقدام می‌کنند.

بهتر است برای نظافت و خانه‌تکانی عید روزهای پایانی اسفند را انتخاب نکنید، زیرا نمی‌توانید به تمامی نیازهای خود پاسخ دهید. در صورتی که برای شروع خانه‌تکانی از اوایل اسفند استفاده کنید، می‌توانید با رعایت ترفندها و راهکارهای زیر به بهترین شیوه ممکن خانه‌تان را تمیز کنید.

  • برنامه‌ریزی و تقسیم‌بندی کارها

برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک می‌کند تا نظافت را به بهترین شکل ممکن در اتاق‌های مختلف خانه انجام دهید و نگرانی‌های زیادی نداشته باشید. مثلاً می‌توانید هر روز از هفته را به یک اتاق خاص اختصاص دهید و اتاق‌ها را به ترتیب اولویت تمیز کنید. این کار باعث می‌شود که آلودگی از یک اتاق به دیگری منتقل نشود و همه اتاق‌ها به بهترین شکل ممکن تمیز شوند.

  • لوازم موردنیاز برای نظافت

قبل از هر کاری لازم است که لوازم مورد نیاز برای نظافت خانه را تهیه کنید. برای خرید لوازم شست‌و‌شو، شوینده‌های مختلف، طی، جارو و سایر وسایل لازم، لیستی تهیه کنید و به خرید اقدام کنید. همچنین به کیفیت محصولات، برند و تاریخ انقضا توجه کنید.

  • تقسیم و ظایف کردن کارها

بهتر است کارها را به صورت تقسیم شده برای افراد خانواده وظیفه‌بندی کنید. این کار باعث می‌شود که نظافت بهتری انجام شود و همه افراد در خانه به بهترین شکل ممکن به کار خود بپردازند. به عنوان مثال، می‌توانید از فرزندان خود بخواهید که به نظافت وسایل شخصی و اتاق خودشان بپردازند و شما به نظافت کلی خانه توجه کنید.

  • اولویت‌بندی کارها

با اولویت‌بندی کارها، می‌توانید کارهای مهم را اولویت بندی کرده و بهترین شیوه ممکن نظافت را انجام دهید. به عنوان مثال، اولین قدم می‌تواند گردگیری و نظافت اولیه باشد و سپس به شست‌و‌شوی فرش‌ها بپردازید. این کار باعث می‌شود که کارها به بهترین شکل ممکن انجام شود و نگرانی‌های زیادی نداشته باشید.

با رعایت موارد فوق، می‌توانید به بهترین شیوه ممکن خانه‌تان را تمیز کرده و از آماده‌سازی آن برای سال نو لذت ببرید.

بهترین زمان برای خانه تکانی عید

بهترین زمان برای شروع خانه تکانی منزل را هفته پایانی اسفند پیشنهاد می‌دهیم. در این زمان می‌توانید با نظافت منزل در روزهای پایانی اسفند، منزلی مرتب‌تر و تمیز‌تر داشته باشید، به‌خصوص اگر فرزند کوچکی دارید که به سرعت خانه را بهم می‌ریزد. با این کار ممکن است تا زمانی که به فرارسیدن نوروز از نظافت لذت می‌برید، منزلتان به حالت منظمی دست یابد. به علاوه، توجه به نظافت منزل باید به عنوان یک روتین زندگی شما تبدیل شود و این مسئله نمی‌تواند مختص به زمان خاصی باشد.

بعضی از افراد در ایام نوروز و تعطیلات به مسافرت می‌روند و پس از بازگشت به خانه، ممکن است به محیطی نامرتب و کثیف برخورد کنند. در صورتی که شما نیز قصد مسافرت دارید، توصیه می‌شود هیچ‌گاه از نظافت و خانه‌تکانی شانه خالی نگیرید. اگر در روزهای پایانی اسفند برای تمیزکاری اقدام نکنید، پس از بازگشت از مسافرت، زمانی که هفته کاری خود را شروع می‌کنید، بهتر است به نظافت خانه اختصاص دهید تا در آینده از راحتی و آسایش بیشتری برخوردار شوید.اگر بخواهید بدانید چگونه یک روزه خانه تکانی کنیم باید گفت که تمام کردن این کار بستگی به برنامه ریزی و نیروی انسانی شما دارد.