راهنمای شستن انواع پارچه

راهنمای شستن انواع پارچه و لباس انتخاب لباس‌هایی از فیبر طبیعی گیاهی، به عنوان یک راه مناسب برای حفظ محیط زیست مورد توجه است. این لباس‌ها علاوه بر این که دارای منافذی برای تنفس هستند، بسیار راحت و آسان در مراقبت و شستشو نیز می‌باشند. در این مقاله، قصد داریم انواع مختلف پارچه را معرفی […]

Rate this post

راهنمای شستن انواع پارچه و لباس

انتخاب لباس‌هایی از فیبر طبیعی گیاهی، به عنوان یک راه مناسب برای حفظ محیط زیست مورد توجه است. این لباس‌ها علاوه بر این که دارای منافذی برای تنفس هستند، بسیار راحت و آسان در مراقبت و شستشو نیز می‌باشند. در این مقاله، قصد داریم انواع مختلف پارچه را معرفی کرده و به شما راهنمایی کنیم تا بتوانید لکه‌ها را از روی آن‌ها برطرف کرده و به راحتی آن‌ها را بشویید.

راهنمای شستن پارچه نخی

یکی از محبوب‌ترین انواع لباس‌هایی که جهانیان به آن‌ها علاقه زیادی دارند، لباس‌های نخی و پنبه‌ای هستند. پارچه‌های پنبه‌ای، اگر فرآوری نشده باشند، پس از شستشو ابعادشان کوچک‌تر می‌شوند و به اصطلاح “آب می‌روند”، بنابراین بهتر است آن‌ها را با دست و با آب سرد شویید. البته نمی‌توان گفت که این پارچه‌ها باید حتماً با دست شسته شوند؛ بلکه می‌توان آن‌ها را با استفاده از ماشین لباس‌شویی نیز شست، اما باید دمای ماشین را بر روی ۳۰ درجه تنظیم کرده و برای جلوگیری از آب‌رفتن پارچه‌ها مراقبت کنید.

مطالب مرتبط: روش و زمان تعویض کردن ملحفه‌ ها

راهنمای شستن پارچه کنفی

احتمالاً پارچه کنف برای برخی کشورها متداول نیست، اما با این وجود، یکی از پارچه‌هایی است که بسیار سبک، نرم و محکم است.برای شستن این نوع پارچه‌ها، آنها را با یک شوینده معمولی و آب سرد شوینده دهید. لکه‌ها را با شوینده‌های خاص برای حذف لکه‌ها پاک کنید. این نوع پارچه نباید مستقیماً زیر حرارت اتو قرار گیرد، زیرا ممکن است باعث خوردگی پارچه شود.
تنها زمانی باید اتو کردن انجام دهید که پارچه مرطوب باشد. قبل از اتو کردن، پارچه را کشیده و آن را باز کنید تا به اندازه و شکل طبیعی خود برگردد، سپس اتو را روی دمای پایین قرار داده و از داخل آن اتو کنید.

نحوه شستن پارچه ریون

ریون، یکی از انواع پارچه‌های مصنوعی است که نیازمند مراقبت ویژه در هنگام شستشو است. برای شستشوی لباس‌های ساخته شده از ریون، ابتدا باید برچسب مربوط به شستشو را مورد بررسی قرار دهید تا راهنمایی لازم را در خصوص روش‌های مناسب شستشو دریافت کنید. برای شستشوی پارچه‌ها و لباس‌های ریون، از مواد شوینده ملایم و آب به دمای ملايم یا سرد استفاده کنید و هیچ وقت از آب داغ استفاده نکنید تا به بافت آن آسیب نبیند. این اقدامات کمک می‌کند تا لباس‌های ریون شما برای مدت طولانی‌تری با ظاهری زیبا و ناب مانده و از کیفیت آنها حفاظت شود.

پارچه اکالیپتوس را چپونه بشوریم

پارچه‌های اکالیپتوس باید معمولاً جدا از دیگر پارچه‌ها شستشو داده شوند و به شدت از شستشوی خشن خودداری شود. این کار به دلیل احتمال شکستگی و تاخوردن پارچه ضروری است. بهتر است آنها را جداگانه در آب سرد قرار داده و هرگز از سفیدکننده یا نرم‌کننده استفاده نشود.
پس از شستشو، پارچه‌ها را به هوا آویزان کنید تا خشک شوند. در صورت نیاز به اتوکشی، از درجه حرارت پایینی استفاده کنید تا از آسیب به پارچه جلوگیری شود.

پارچه جین

جین یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه‌ها برای لباس‌هاست و شستشوی آن نیازمند دقت ویژه است. در هنگام شستن لباس‌های جین، از آب داغ استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تغییر در بافت و رنگ جین شود. برای حفظ رنگ پایدار جین، بهتر است لباس را به صورت پشت و رو شسته و در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی، آن را در حالتی که موجب کاهش فشار بر پارچه می‌شود، بیرون بگذارید. همچنین از مواد شوینده حاوی سفیدکننده استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث از بین رفتن رنگ پایدار جین شود.

پارچه پشمی کنفی

می‌توانید این پارچه‌ها را در هر دمایی شستشو دهید و تفاوتی نمی‌کند آیا آنها را درون ماشین لباسشویی می‌اندازید یا با دست بشویید. فقط باید به رنگ لباس توجه کنید. دقیقاً مانند پارچه‌های معمولی، این پارچه‌ها نباید در معرض سفیدکننده قرار بگیرند و به‌صورت مستقیم به پارچه بخورند. اگر قصد دارید آنها را اتو بکشید، حتماً از درجه حرارت پایین استفاده کنید و آن را از داخل اتو بزنید.

پارچه پشمی

در فصل‌های سرد، بسیاری از افراد از لباس‌های پشمی یا بافت برای گرمای بیشتر استفاده می‌کنند. اما در شستشوی این نوع لباس‌ها باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشید. از آب داغ برای شستشو استفاده نکنید و لباس را به‌طور ملایم و با آب سرد بشویید. همچنین بهتر است لباس پشمی یا بافت را چنگ نزنید و از اتو برای اصلاح آن استفاده نکنید، زیرا ممکن است به بافت پارچه آسیب برسانید.

برای خشک کردن لباس پشمی، بهتر است آن را روی یک حوله خشک و تمیز قرار دهید تا از آسیب دیدن بافت جلوگیری شود. همچنین، اجتناب از قرار دادن لباس پشمی یا بافت درون ماشین لباسشویی و شستشو با دست بهترین گزینه‌ها برای حفظ کیفیت و طول عمر این نوع لباس‌ها هستند.

پارچه ابریشمی

پارچه ابریشمی به عنوان یکی از حساس‌ترین نوع‌های پارچه شناخته می‌شود. برای نگه‌داری و شستشوی این نوع پارچه، باید بسیار مراقب باشید. در هنگام شستشوی لباس ابریشمی، از مواد شستشوی مخصوص به این نوع پارچه و آب ملایم استفاده کنید. استفاده از دیگر مواد شستشوی قوی و آب داغ می‌تواند به پارچه آسیب برساند. اگر شستشوی لباس ابریشمی برایتان دشوار است، بهتر است آن را به یک خشکشویی متخصص بسپارید.

پارچه پلی‌استر

پلی‌استر معمولاً در تهیه لباس‌های ورزشی به کار می‌رود. برای مراقبت از این نوع لباس‌ها، آن‌ها را با آب گرم شستشو ندهید و دمای ماشین لباسشویی را بر روی حالت پایین یا ملایم تنظیم کنید. همچنین، این لباس‌ها را اتو نکنید زیرا حرارت ممکن است بافت پلاستیکی را آسیب ببیند. برای خشک کردن، این لباس‌ها را به‌طور مرتب روی بند پهن کنید تا صاف شوند.

پارچه ویسکوز

برای حفظ کیفیت پارچه ویسکوز، آن را با آب سرد و ملایم بشویید و شستشو را با دقت و ملایمت انجام دهید زیرا الیاف این نوع پارچه شکننده هستند. همچنین، توصیه می‌شود توجه کافی به توضیحات درج شده بر روی پارچه ویسکوز داشته باشید و دمای آب را مطابق با آن تنظیم کنید.

پارچه رامی

می‌توانید پارچه‌های رامی را با دست یا درون ماشین لباس‌شویی با آب گرم یا سرد شستشو دهید تا از چروک و کشیدگی جلوگیری کنید، سپس می‌توانید آن‌ها را اتو بدهید. از استفاده از سفید کننده برای تمیز کردن آن‌ها خودداری کنید. همچنین، می‌توانید از شوینده‌های ضد لک استفاده کنید و در هنگام اتو زدن، پارچه‌ها را کمی مرطوب نگه دارید یا وقتی که هنوز کاملاً خشک نشده‌اند، اتو بکشید. اما حتماً مراقب باشید که دمای اتو زیاد نباشد.

پارچه استرچ

پارچه‌های استرچ را بهتر است با استفاده از دست و آب گرم و شوینده ملایم بشویید. هنگام شستشو درون ماشین لباس‌شویی، درجه حرارت را روی حالت الیاف مصنوعی تنظیم کنید و از سفید کننده خودداری کنید. این پارچه‌ها دارای رنگ پذیری زیادی هستند، بنابراین بهتر است آن‌ها را جداگانه بشویید.

پارچه چرمی

برای شستشوی پارچه‌های چرمی از شستشوی دستی استفاده کنید. پارچه‌های چرمی را با حوله‌ای نرم که در محلول صابون خیس کرده‌اید بشویید. از پودرهای لباسشویی خودداری کنید زیرا ممکن است به پارچه‌های چرمی آسیب برسانند و موجب ترک‌خوردگی شوند. همچنین، پارچه‌های چرمی را در آب غوطه ور نکنید و در معرض نور مستقیم آفتاب خشک نکنید.

پارچه کتان

برای شستشوی پارچه‌های کتان از آب ولرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. برای اتو زدن پارچه‌های کتان، دمای اتو را بر روی گزینه کتان یا درجه ملایم قرار دهید.

پارچه مخمل

پارچه مخمل دارای بافت ظریف و حساسی است، بنابراین آن را درون ماشین لباسشویی قرار ندهید. بهتر است پارچه مخمل را با دست و با آب ولرم یا سرد بشوید. همچنین، مستقیماً روی آن اتو نزنید زیرا دمای بالا و حرارت مستقیم ممکن است به آن آسیب برساند.

پارچه سیسال

برای شستن پارچه‌های سیسال، ابتدا آنها را در آب سرد به همراه یک شوینده ملایم قرار دهید. قبل از این کار، پارچه را به اندازه و شکل طبیعی خود برگردانید و مطمئن شوید که دستگاه‌های گرمایشی به صورت مستقیم با آنها در تماس نباشند.