برخورد قضائی به دلیل رقص سحر دولتشاهی در سریال داریوش

برخورد سنگین با سحر دولتشاهی در سریال داریوش رقص سحر دولتشاهی در سریال داریوش، به کارگردانی هادی حجازی‌فر، یکی از صحنه‌های پرحاشیه و بحث‌برانگیز این سریال است که علاوه بر موضوع پارا المپیک ۲۰۲۴ بحث داغ این روز هاست. در این صحنه که با حضور یک بازیگر مرد اتفاق می‌افتد، رقص سحر دولتشاهی در نقش […]

Rate this post

برخورد سنگین با سحر دولتشاهی در سریال داریوش

رقص سحر دولتشاهی در سریال داریوش، به کارگردانی هادی حجازی‌فر، یکی از صحنه‌های پرحاشیه و بحث‌برانگیز این سریال است که علاوه بر موضوع پارا المپیک ۲۰۲۴ بحث داغ این روز هاست. در این صحنه که با حضور یک بازیگر مرد اتفاق می‌افتد، رقص سحر دولتشاهی در نقش “ساقی” به‌نوعی یک رقص طنزآمیز و غیررسمی را اجرا می‌کند. این سکانس که حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد، در شبکه‌های اجتماعی بسیار پربازدید و وایرال شد. این موضوع به‌قدری واکنش‌برانگیز شد که حتی قوه قضائیه نیز با عوامل سریال، از جمله سحر دولتشاهی برخورد قضایی کرد و رقص سحر دولتشاهی در فیلم داریوش را مغایر با موازین اسلامی دانستند.شخصیت “ساقی” در سریال، که با چندین ظاهر مختلف ظاهر می‌شود، شخصیتی پیچیده و چندلایه دارد و صحنه‌های مختلفی از او در طول داستان جلب توجه می‌کند.

سحر دولتشاهی چه کرده

در قسمت هفتم سریال «داریوش»، رقص سحر دولتشاهی در داریوش در نقش ساقی، پرستار یک پیرمرد است که برای خوشحال کردن او، حرکات موزون بسیار محدودی انجام می‌دهد. این حرکات، که تنها شامل تکان دادن دست و سر است، با واکنش‌هایی روبه‌رو شده و به نظر می‌رسد برخی به این صحنه اعتراض کرده‌اند. این اتفاق یادآور حذف سکانس مشابهی از سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده است؛ جایی که پارسا پیروزفر و احترام برومند در یک رابطه مادر و پسری، حرکات موزون آرامی داشتند که با وجود محتوای اخلاقی، از سریال حذف شد.تا کنون خبری از برخورد قضایی مشخص با سریال «داریوش» یا احتمال حذف این بخش از سریال منتشر نشده است.

بیوگرافی سحر دولتشاهی

سحر دولتشاهی، بازیگر مطرح سینمای ایران، در ۱۶ مهر ۱۳۵۸ در تهران به دنیا آمد. او در خانواده‌ای فرهنگی و تحصیل‌کرده بزرگ شد؛ مادرش نایب رئیس فدراسیون شنا و پدرش مهندس مکانیک است. دولتشاهی تحصیلات خود را در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره و مترجمی زبان فرانسه از دانشگاه آزاد به پایان رساند.

او فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد و به‌تدریج در سینما و تلویزیون نیز حضور پررنگی پیدا کرد. اولین حضور سینمایی او در فیلم “چهارشنبه‌سوری” به کارگردانی اصغر فرهادی بود که آغازگر مسیر موفقیت‌آمیز او در سینما شد. دولتشاهی در طول کارنامه خود با کارگردانان مطرحی چون عباس کیارستمی، داریوش مهرجویی، و اصغر فرهادی همکاری داشته است.

از جوایز مهم او می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم‌های “عصر یخبندان” و “عرق سرد” اشاره کرد، که توانایی‌های بازیگری او را بیش از پیش نمایان ساخت.

کارنامه هنری سحر دولتشاهی

  • تلوزیون

سریال «کتاب‌فروشی هدهد» به کارگردانی مرضیه برومند نخستین تجربه سحر دولتشاهی در تلویزیون بود که او را به مخاطبان معرفی کرد. او پس از این موفقیت، در مجموعه‌های شاخص دیگری مانند «مسافران»، «نابرده رنج»، «توطئه فامیلی» و «آب پریا» ایفای نقش کرد. یکی از برجسته‌ترین نقش‌های تلویزیونی او، نقش «ناهید» در سریال «مسافران» به کارگردانی رامبد جوان است. در این سریال، «ناهید» یک مأمور فرازمینی بود که نمی‌توانست مناسبات و روابط انسانی را به درستی درک کند، و این نقش به یکی از به‌یادماندنی‌ترین کارهای او تبدیل شد.

  • نمایش خانگی

سحر دولتشاهی در ۵ سریال نمایش خانگی حضور داشته است. اولین نقش او در این عرصه، بازی در فصل سوم مجموعه «قلب یخی» بود، جایی که در نقش «سامیه»، یک رئیس باند خلافکار، با گریمی متفاوت ظاهر شد. سپس در سال ۱۳۹۶، در سریال «عالیجناب» نقش «ژآن» را ایفا کرد. حضور او در فصل دوم سریال «ساخت ایران» در نقش «بیتا نیاکان» با استقبال چندانی مواجه نشد.

در سال ۱۳۹۹، او در مجموعه «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی، در نقش «فرانک بهرامی» ایفای نقش کرد؛ این سریال یکی از پربیننده‌ترین آثار نمایش خانگی بود و دولتشاهی برای این نقش نامزد بهترین بازیگر زن در جشن حافظ شد. در نهایت، آخرین حضور او در مجموعه «می‌خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی بود که در سال ۱۳۹۹ منتشر شد. او در نقش «هما حقی» به تصویر کشیدن زنی با عشق، صداقت و اراده قوی پرداخت و این نقش از سوی مخاطبان به خوبی پذیرفته شد. در این سریال، بازیگرانی چون حامد بهداد و علی شادمان نیز حضور داشتند و تیتراژ آن توسط همایون شجریان اجرا شد. داستان این مجموعه در دهه ۶۰ خورشیدی روایت می‌شود.

  • تئاتر

سحر دولتشاهی فعالیت خود در تئاتر را از اواخر دهه ۷۰ آغاز کرد و در طول ۱۷ سال در بیش از ۳۰ نمایش حضور داشت. او از همان ابتدا با کارگردان‌های مطرحی مانند آتیلا پسیانی و حمید امجد همکاری کرده و تجربه‌هایی همچون کارگردانی مشترک نمایش «قوی‌تر» را نیز به دست آورد. دولتشاهی در نمایش‌هایی مانند «جاده طولانی مارپیچ»، «ترن»، «تن‌تن و راز قصر مونداس»، و «خانه سربی» ایفای نقش کرده و برای برخی از آنها نامزد بهترین بازیگر زن تئاتر در جشنواره تئاتر فجر شده است. او همچنین در «کنسرت نمایش سی» و نمایش موزیکال «بینوایان» نقش‌های برجسته‌ای ایفا کرده است.

یکی از آخرین پروژه‌های او، نمایش «کلفت‌ها» بود که با طراحی و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی در تالار وحدت به صحنه رفت. دولتشاهی در این نمایش در کنار صابر ابر و الهام کردا حضور داشت. همکاری او با آتیلا پسیانی در هفت تئاتر، از جمله «کلاغ و دوچرخه» و «تلخ مثل عسل»، از دیگر نکات برجسته کارنامه تئاتری اوست.