ارز اربعین ۱۴۰۳

در این مقاله در مورد ارز اربعین 1403 و هر آنچه که شما نیاز دارید را می توانید در ادامه مطالعه نمایید.
Rate this post

ارز اربعین ۱۴۰۳

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرده است که به هر زائر اربعین ۲۰۰ هزار دینار عراق به عنوان ارز اربعین ۱۴۰۳ اختصاص داده می‌شود. بر اساس دستور بانک مرکزی، زائران می‌توانند از تاریخ هفتم مرداد ۱۴۰۳ تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ با مراجعه به شعب منتخب بانک‌های ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه، ارز مسافرتی خود را برای سفر به کربلا دریافت کنند. برای دریافت این ارز، ثبت نام و دریافت کد رهگیری از سامانه سماح الزامی است. این کد رهگیری در فرآیند ثبت نام در سامانه‌های آنلاین بانک‌ها استفاده می‌شود. در ادامه، به توضیح روش‌های آنلاین و حضوری ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

قیمت ارز اربعین ۱۴۰۳

سهمیه ارز دولتی برای اربعین معادل ۲۰۰ هزار دینار است. قیمت دینار آزاد ۴,۱۱۵ تومان و قیمت دینار دولتی اربعین ۳,۶۳۸ تومان می‌باشد که هزینه کل به ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. به این ترتیب، زائران می‌توانند حدود ۲ میلیون تومان سود کنند. این ارز با نرخ فروش در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) عرضه شده و بدون دریافت کارمزد از طریق شعب منتخب بانک‌ها در شهرها و روستاها توزیع می‌شود. نخستین گام برای دریافت این ارز، ثبت نام در سامانه سماح است که از تاریخ ۱۷ تیرماه، همزمان با آغاز ماه محرم شروع شده است.

مدارک لازم برای دریافت ارز زیارتی اربعین ۱۴۰۳

کد رهگیری سامانه سماح
کارت ملی و شناسنامه** (برای زائران بین ۵ تا ۱۵ سال، ارائه اصل شناسنامه به جای کارت ملی الزامی است.)
کارت بانکی
شماره تلفن (سیم‌کارت باید به نام متقاضی باشد.)

زائران باید بالای ۵ سال سن داشته باشند (متولدین قبل از ۱۳۹۸/۰۶/۰۱). افراد بین ۵ تا ۱۸ سال می‌توانند از شماره تلفن همراه اعضای خانواده خود برای خرید ارز اربعین استفاده کنند.

سرپرستان خانوار که با خانواده قصد سفر به کربلا دارند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی خود و اعضای خانواده، به شعب بانکی مراجعه کنند. حضور سایر اعضای خانواده در بانک الزامی نیست.

نکته: هر فرد تنها یک بار در سال می‌تواند ارز مسافرتی دریافت کند. دریافت ارز اربعین به سهمیه ارز مسافرتی فرد آسیبی نمی‌رساند و زائران می‌توانند در سفرهای خارجی از سهمیه ۵۰۰ یورویی ارز مسافرتی خود استفاده نمایند.

اگر شما دارای پاسپورت دائمی یا گذرنامه زیارتی هستید، می‌توانید از خدمات دریافت ارز اربعین بهره‌مند شوید. خرید ارز اربعین به دو روش مراجعه حضوری به بانک و ثبت نام دینار اربعین از طریق سکوهای آنلاین امکان‌پذیر است. در ادامه به توضیح این دو روش می‌پردازیم.

ثبت نام ارز اربعین ۱۴۰۳ از طریق مراجعه حضوری به بانک

بانک مرکزی هر ساله برای کنترل بازار ارز، لیستی از شعب ارائه‌دهنده ارز زیارتی اربعین را اعلام می‌کند. امسال نیازی به افتتاح حساب جدید برای دریافت ارز زیارتی نیست. متقاضیان می‌توانند با واریز مبلغ مورد نیاز، به شعب بانک‌ها مراجعه کرده و ارز خود را در همان روز دریافت کنند. برای سال جاری، ۳۱۶۸ شعبه از ۷ بانک شامل ملی، تجارت، صادرات، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه به عنوان بانک‌های منتخب برای ارائه ارز اربعین اعلام شده‌اند.

خرید ارز اربعین ۱۴۰۳ از طریق سامانه‌های اینترنتی بانک‌ها

برای سهولت بیشتر، امکان خرید ارز اربعین از طریق سامانه‌های آنلاین بانک‌های معین نیز فراهم شده است. در این بسترها، فروش ارز با احراز هویت کامل مشتری صورت می‌گیرد.