تاریخ عید قربان ۱۴۰۳

تاریخ عید قربان ۱۴۰۳ روز عید سعید قربان ۱۴۰۳ شمسی (که معادل با سال ۲۰۲۴ میلادی است) در ایران بر اساس تقویم هجری قمری، در روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳، عید قربان ۱۴۰۳ به میلادی مصادف با ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ خواهد بود . عید قربان چه روزی است روز عید قربان، که به عید سعید […]

2/5 - (1 امتیاز)

تاریخ عید قربان ۱۴۰۳

روز عید سعید قربان ۱۴۰۳ شمسی (که معادل با سال ۲۰۲۴ میلادی است) در ایران بر اساس تقویم هجری قمری، در روز دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳، عید قربان ۱۴۰۳ به میلادی مصادف با ۱۷ ژوئن ۲۰۲۴ خواهد بود .

عید قربان چه روزی است

روز عید قربان، که به عید سعید قربان نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌آید و از اعمال حج تلقی می‌شود. این روز در دهم دهه ذی‌الحجه، آخرین ماه قمری هجری قرار دارد. عید قربان ۱۴۰۳، که به یادبود از قربانی کردن اسماعیل توسط ابراهیم به دستور خدا برگزار می‌شود، نمادی از ایمان و تسلیم مطلق به اراده الهی است. در این روز، مسلمانان در سراسر جهان با کشتن دامی به عنوان قربانی، این سنت دینی را جشن می‌گیرند. قربانی کردن این حیوانات نمادی از پاک‌سازی جان و نزدیک شدن بیشتر به خداوند است و بخشی از گوشت به نیازمندان اهدا می‌شود تا در این شادی سهیم باشند. همین طور می توانید عید فطر سال ۱۴۰۳را در اینجا مشاهده نمایید.

در ایران، جشن عید قربان ۱۴۰۳در مساجد و اماکن مذهبی برگزار می‌گردد. علاوه بر اقدام به قربانی، مردم در این روز به دید و بازدید و تبریک عید به یکدیگر می‌پردازند. این روز فرصتی برای تجدید دوستی‌ها و تقویت روابط اجتماعی و خانوادگی در بین ایرانیان فراهم می‌آورد و تأکید بر اشتراک‌گذاری و کمک به همنوعان است. تعبیر حواب قربانی کردن را نیز می توانید با کلیک بر روی لینک مشاهده نمایید.
عید قربان، که به آن عید الاضحی نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جشن‌های دینی در ایران و جهان اسلام است. این عید که با فداکاری حضرت ابراهیم(ع) نسبت به فرمان الهی برای قربانی کردن پسرش اسماعیل(ع) مرتبط است، نماد بزرگ‌نمایی از ایثار و اطاعت پذیری است. در ایران، مردم با خرید و قربانی کردن دام‌هایی مانند گوسفند و گاو به استقبال این روز می‌روند و بخشی از گوشت حاصله را به عنوان صدقه به فقرا و نیازمندان اهدا می‌کنند.

مراسم عید قربان

مراسم روز عید قربان ۱۴۰۳ در ایران با شکوه خاصی برگزار می‌شود. از شب‌های پیش از عید، مراسم مذهبی و دعا در مساجد برگزار می‌شود و خانواده‌ها با هم جمع می‌شوند تا در کنار هم این عید بزرگ را جشن بگیرند. در روز عید، پس از اقامه نماز عید در مساجد و مصلی‌ها، عمل قربانی انجام می‌شود. این روز فرصتی برای تجدید دیدارهای خانوادگی و دید و بازدید اقوام فراهم می‌کند و موجب تقویت روابط اجتماعی و معنوی در بین مردم می‌شود.

نماز عید قربان

نماز عید قربان شامل دو رکعت می‌شود. در رکعت نخست، پس از قرائت سوره حمد و سوره دیگری که خوانده شود، باید پنج بار تکبیر گفته شود. پس از هر تکبیر، قنوتی خوانده می‌شود و پس از قنوت پنجم، باز هم تکبیر انجام شده و به رکوع می‌روند. پس از آن، دو بار سجده انجام شده و سپس به ایستاده حالت دوم برمی‌خیزند. در رکعت دوم نیز چهار تکبیر گفته می‌شود و پس از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود. پس از چهارمین قنوت، تکبیر پنجم گفته شده، به رکوع رفته و پس از آن دو سجده انجام داده، تشهد خوانده شده و نماز با سلام به پایان می‌رسد.

در قنوت نماز قربان می‌توان هر دعا یا ذکری خواند، اما توصیه می‌شود که این دعا با نیت کسب ثواب خوانده شود: نماز عید دو رکعت بوده و در رکعت اول پس از خواندن سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری که بخواهند)، پنج تکبیر گفته می‌شود و پس از هر تکبیر این قنوت خوانده می‌شود.

دعای قنوت نماز عید قربان

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیآءِ وَ الْعَظَمَهِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ، وَ اَهْلَ الْعَفْوِ

وَ الرَّحْمَهِ، وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَهِ، اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ، اَلَّذی جَعَلْتَهُ

لِلْمُسْلِمینَ عیداً، وَلِمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَشَرَفا وَمَزِیداً،

اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کُلِّ خَیْر اَدْخَلْتَ

فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد، وَاَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کُلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً

وَ آلَ مُحَمَّد، صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ، اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ خَیْرَ ما سَئَلَکَ

مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ.

 متن تبریک عید قربان

  1. با آرزوی روزهایی پر از برکت و محبت در عید سعید قربان. امید که قربانی‌های ما راهی برای رسیدن به سعادت و رضای خدا باشند.
  2. عید قربان ۱۴۰۳ به همه دوستان و عزیزانم مبارک! بگذارید در این روز، دست نیازمندی را بگیریم و لبخند را به چهره هم بزنیم.
  3. در عید اکرام و ایثار، عید قربان، دعا می‌کنم خداوند توفیق دهد که همیشه قدردان نعمت‌هایش باشیم. عید شما مبارک!
  4. امیدوارم عید قربان بر شما و خانواده‌ی محترم‌تان خیر و برکت به همراه آورد و قلب‌هایتان همیشه از عشق و صفا لبریز باشد.
  5. عید قربان، جشن اطاعت و بندگی خداوند، بر شما مبارک باد. بیایید با قربانی‌کردن نفس خود به سمت خداوند یک گام دیگر برداریم.
  6. عید سعید قربان بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد. بگذارید این روز ما را به یاد فداکاری‌های بزرگ وا دارد و راهی برای پیروی از ایمان حقیقی باشد.
  7. در این عید قربان، برایتان زندگی‌ای پر از شادی و موفقیت آرزو می‌کنم. عیدتان مبارک!
  8. عید قربان فرصتی است برای تجدید پیمان با ارزش‌های انسانی و دینی. برای شما و خانواده‌تان روزهایی پر از صلح و سعادت آرزو دارم.
  9. با تمام قلبم عید قربان ۱۴۰۳ را به شما تبریک می‌گویم. امیدوارم در این روز بهترین‌ها نصیب شما شود و دعاهایتان مستجاب گردد.