علائم سرماخوردگی در نوزادان چیست

علائم اولیه سرماخوردگی در نوزادان ممکن است شامل عطسه، سرفه، تب، خستگی، افزایش ترشحات بینی و سرفه باشد. نوزادان معمولاً نمی توانند علائم خود را ابراز کنند، اما تغییر در رفتار، افزایش بی حالی و خوابیدن بیشتر نشان دهنده مشکلات ممکن است. مراقبت های خاصی برای نوزادان لازم است، از جمله استفاده از رطوبت دهنده بینی، نظافت مناسب، افزایش مایعات و مراجعه به پزشک در صورت تشدید علائم. به دلیل ضعف سیستم ایمنی نوزادان، حتماً درمان با راهنمایی پزشک انجام شود.
Rate this post

روش های درمان و علائم سرماخوردگی نوزادان

سرماخوردگی در نوزادان ناشی از عفونت ویروسی است که به دلیل ضعف سیستم ایمنی نوزادان در سال اول تولد، حدود ۶ تا ۱۰ بار در سال تکرار می‌شود. در این دوره، نوزادان هنوز سیستم ایمنی قوی‌ای ندارند و بنابراین بدن آن‌ها در برابر انواع مختلف ویروس‌ها مقاومیت کمی دارد و به سرعت سرما می‌خورند. علائم این بیماری در نوزادان عموماً شامل عطسه، آبریزش بینی، تب، سرفه و بی‌قراری است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، معمولاً در ۶ ماه اول زندگی کمتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی قرار می‌گیرند، اما پس از این مدت احتمال ابتلا به سرماخوردگی نوزاد افزایش می‌یابد.کودکان و نوزادان ممکن است دچار انواع بیماری ها شوند نفخ و شکم درد یکی از رایج ترین آنهاست.

علت سرماخوردگی نوزادان

نوزادان تازه متولد شده دارای سطح ایمنی کمتری نسبت به کودکان دیگر هستند که ممکن است منجر به بروز تا ۱۰ بار سرماخوردگی در طول سال شوند. اصلی‌ترین عامل این سرماخوردگی‌ها، یکی از ۲۰۰ نوع ویروسی است که باعث ایجاد عفونت در بینی و گلوی نوزادان (دستگاه تنفسی فوقانی) می‌شود. این ویروس‌ها می‌توانند از طریق چشم، بینی و دهان به بدن نوزادان نفوذ کنند. با این حال، سرماخوردگی نوزادان به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته نمی‌شود، زیرا ویروس‌ها به رشد و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان تازه متولد شده کمک می‌کنند. به طور واقعی، مقابله با این ویروس‌ها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن نوزادان می‌شود.

علائم شایع سرماخوردگی در نوزادان

علایم سرماخوردگی در نوزادان در ماه‌های اولیه تولد با کودکان بزرگ‌تر متفاوت است. به عنوان مثال، نمی‌توان علایم سرماخوردگی در نوزاد یک ماهه و بیشتر را با نوزاد ۲۰ روزه مشابه دانست.

گرفتگی بینی و آبریزش از علایم اولیه این بیماری محسوب می‌شوند. آبریزش بینی در روزهای ابتدایی سرماخوردگی، شفاف است و حالت مایع دارد. اما پس از گذشت چند روز، آبریزش غلیظ‌تر می‌شود و رنگ آن به سبز یا زرد تغییر می‌کند.
علائم رایج سرماخوردگی نوزادان عبارت‌اند از:

  • بی‌قراری
  • تب
  • آبریزش
  • عطسه
  • سرفه
  • کم اشتهایی
  • عفونت گوش
  • گرفتگی بینی و عدم توانایی شیر مکیدن

با دانش از این علائم، می‌توانید فرایند درمان را بهبود بخشید. همچنین به یاد داشته باشید که در صورت سرماخوردگی نوزاد ۱۴ روزه یا کوچک‌تر، حتما باید تحت نظر پزشک متخصص اطفال قرار بگیرند. برای این منظور، می‌توانید ابتدا با پزشک اطفال آنلاین درمانکده مشورت کنید و در صورت لزوم برای معاینه حضوری نوبت از متخصص کودکان بگیرید.

روش درمان سرماخوردگی در نوزادان

روش‌های درمانی ابتدایی برای تسریع در بهبودی سرماخوردگی نوزادان عبارتند از:

  1. استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده جهت کاهش خشکی و کم‌آبی بدن نوزاد.
  2. تخلیه بینی نوزاد در صورت گرفتگی برای راحت‌تر شدن تنفس و کاهش علائم.
  3. در صورت تب دار بودن نوزاد، از داروهای تب‌بر بدون تجویز پزشک پرهیز کنید.
  4. توجه داشته باشید که سرماخوردگی نوزادان معمولا ناشی از عفونت ویروسی است، بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها تاثیری در درمان آن ندارند.
  5. استفاده از استامینوفن برای کاهش تب در صورت لزوم، با توجه به سن و توصیه پزشک.
  6. هرگز از آسپرین برای درمان سرماخوردگی نوزادان استفاده نکنید، و به طور کلی این دارو برای نوزادان زیر یک ماه قابل استفاده نیست.

درمان سرماخوردگی نوزادان با شیر مادر

شیر مادر حاوی مواد مغذی و آنتی‌بادی است که می‌تواند به از بین رفتن ویروس سرماخوردگی و روند درمان بیماری کمک کند. در این شرایط مطمئن شوید که نوزاد شما به اندازه کافی شیر می‌خورد. مصرف کافی شیر مادر، علاوه بر تقویت سیستم ایمنی نوزاد، از کم آبی بدن او (مخصوصاً در نوزادان چهار ماهه یا کمتر) جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرایت سرماخوردگی از مادر به نوزاد

بسیاری از مادران هنگامی که خودشان سرما می‌خورند، نگران می‌شوند که آیا باید به نوزاد خود شیر دهند و یا خیر، تا اینکه بیماری به او منتقل شود. تحقیقات گسترده نشان داده است که شیر مادر در این زمان دارای آنتی‌بادی‌های قوی است که نه تنها منجر به سرماخوردگی نوزاد نمی‌شوند، بلکه سیستم ایمنی او را تقویت می‌کنند.

بنابراین، شما نباید از انتقال بیماری به فرزند خود نگران باشید. اما برای جلوگیری از سرماخوردگی نوزاد، باید به بهداشت دقت کنید. قبل از دادن شیر یا تعویض پوشک و لباس نوزاد، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. همچنین، هنگام عطسه یا سرفه، از ماسک استفاده کنید یا با دستمال دهان و بینی خود را بپوشانید. در صورت امکان، برای شیر دادن از شیردوش استفاده کنید تا نوزاد به طور مستقیم با شما در تماس نباشد.

اسهال در سرماخوردگی نوزادان

گاهی اوقات، علائم سرماخوردگی در کودکان با اسهال و استفراغ شروع می‌شود که این ممکن است نشانه‌ای از عفونت ویروسی باشد. در این شرایط، بدن نوزاد به شدت نیازمند آب است و باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گرفته و از روش‌های درمانی مانند پودر ORS (پودر ترکیبی شور و برای جبران الکترولیت‌های از دست رفته در اثر اسهال و استفراغ) استفاده شود. اگر علائم سرماخوردگی همراه با اسهال و استفراغ بیش از چهار روز ادامه یابد، نیاز به بستری کردن نوزاد در بیمارستان به‌منظور تشخیص علت اصلی بیماری و تسریع درمان وجود دارد.

واکسن برای سرماخوردگی نوزادان

در صورتی که نوزاد در دوران سرماخوردگی واکسیناسیون را متوجه می‌شوید، ابتدا بهتر است با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. در صورتی که نوزاد دارای تب بالای ۳۸ درجه است یا سرماخوردگی‌اش با علائم عفونت ریه همراه است، پزشک ممکن است تزریق واکسن را تا پایان دوره بیماری به تعویق بیاندازد. بنابراین، بهتر است خودسرانه تصمیم به واکسینه کردن نوزاد خود را در زمان سرماخوردگی نگیرید و به این موضوع اجازه دهید که پزشک تصمیم‌گیری مناسب را برای شرایط و موضوعات خاص نوزادتان اتخاذ کند.

نکات مراجعه به پزشک زمان سرماخوردگی نوزادان

سرماخوردگی نوزادان یک بیماری خطرناک نیست. چرا که سیستم ایمنی آن‌ها در سال اول از تولد هنوز کامل نشده است و ممکن است حدود ۶ تا ۱۰ بار در سال سرما بخورند. در این مواقع، بهترین راه حل برای درمان سریع سرماخوردگی نوزادان، به ویژه نوزادان زیر سه ماه، مراجعه به پزشک متخصص اطفال است. اگر پزشک متخصص اطفال احتمال عفونت را می‌بیند، ممکن است شما را به یک پزشک متخصص عفونی ارجاع دهد.